Show simple item record

dc.contributor.advisorMäntylä, Katja
dc.contributor.authorKuitunen, Minttumaari
dc.date.accessioned2023-05-08T06:15:26Z
dc.date.available2023-05-08T06:15:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86789
dc.description.abstractPodcasteja on hyödynnetty kielten opetuksessa eri tavoin 2000-luvun alusta alkaen (Evans 2008, McLoughlin, Lee ja Chan 2006, Sze 2006, Rosell-Aguilar 2007). Podcastit voidaan jakaa kategorioihin erilaisin perustein. Tämän tutkielman puitteissa olennaisin on jako viihteeksi tarkoitettuihin podcasteihin, kielten opetukseen suunnattuihin podcasteihin ja niin opettajien kuin oppijoiden itse tuottamiin podcasteihin (Rosell-Aquilar 2007). Kielten opetuksessa on mahdollista hyödyntää kaikkia mainittuja kategorioita erilaisin tavoin, joskin tämä materiaalipaketti keskittyy oppijoiden itse tekemiin podcasteihin ja hyödyntää viihteeksi suunnattuja podcasteja käytetyissä materiaaleissa. Vieraaseen kieleen ja erityisesti sen puhumiseen voi oppijoilla liittyä ahdistusta ja pelkoa (Horwitz, Horwitz ja Cope 1986). Suomalainen koulujärjestelmä on pitkään korostanut oikeakielisyyttä ja taitoa kääntää tekstiä tyylipuhtaasti kielestä toiseen (Rissanen, Taavitsainen and Nevalainen 2004). Lukion nykyisessä opetussuunnitelmassa näkyy kuitenkin yleisesti vallitseva näkemys kommunikatiivisuuden merkityksestä kielten opetuksessa (Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019), jota myös kielen oppimisen tutkimus korostaa. Tämä tarkoittaa suurempaa määrää tilanteita, joissa oppijoiden oletetaan käyttävän vierasta kieltä suullisesti opinnoissaan, mikä voi johtaa kielen puhumiseen liittyvään ahdistukseen. Path to Podcasting -materiaalipaketin tavoitteena on tarjota oppijoille mahdollisuus käyttää kieltä projektityöskentelyn välineenä ja madaltaa rimaa puhua vieraalla kielellä. Materiaalipaketti nojaa vahvasti Kolbin (1984) kokemuksellisen oppimisen kehän teoriaan, jonka mukaan oppijat rakentavat uusia käsityksiä käsiteltävästä aiheesta aiempien kokemuksiensa perusteella ja hyödyntävät näitä käsityksiä uusissa kokemuksissa. Tämä materiaalipaketti on suunnattu lukion toisen ja kolmannen vuoden opiskelijoille. Materiaalipaketti on toteutettu verkkosivujen muodossa ja sen tarkoituksena on tutustuttaa opiskelijat podcasteihin projektityöskentelyluonteisesti. Nettisivut sisältävät 10x75 minuutin oppituntien suunnitelmat, jotka on jaettu kahteen osaan. Näistä osista ensimmäinen keskittyy esittelemään podcasteihin liittyviä käytäntöjä sekä podcast-tyyppejä erilaisin tehtävin ja toisessa osassa opiskelijat pääsevät työstämään omaa podcast-jaksoaan.fi
dc.format.extent40
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othermaterial package
dc.subject.otheronline module
dc.subject.otherpodcast module
dc.titlePath to podcasting : a material package for a podcasting module in upper secondary school
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305082879
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysopodcastit
dc.subject.ysosuullinen kielitaito
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysolanguage teaching
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysostudy material
dc.subject.ysopodcasts
dc.subject.ysooral language skills
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysogeneral upper secondary school
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright