Show simple item record

dc.contributor.advisorLaakso, Perttu
dc.contributor.authorViitanen, Johanna
dc.date.accessioned2023-05-08T06:13:19Z
dc.date.available2023-05-08T06:13:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86788
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, mikä merkitys aerobisen kunnon tasolla on koulumenestykseen. Lisäksi tutkimuksen avulla oli tarkoitus löytää myös selittäviä tekijöitä siihen, miksi aerobinen kunto vaikuttaa koulumenestymiseen. Aluksi kävin läpi aerobisen kunnon käsitettä ja kuvasin, millainen nuorten kestävyyskunto on nykyään ja miten se on muuttunut. Sitten käsittelin hieman koulumenestystä ylipäätänsä ja siihen liittyviä tekijöitä. Lopuksi selvitin erilaisten näkökulmien avulla, miten aerobinen kunto vaikuttaa koulumenestykseen. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, johon etsin tietoa aiheeseeni liittyen erilaisista tieteellisistä artikkeleista. Hyödynsin muutamia vertaisarvioituja meta-analyysejä, mutta tietoa löytyi myös yksittäisistä tutkimuksista ja niihin pohjautuvista artikkeleista. Tutkimukseni kiinnostuksen kohteena olivat peruskouluikäiset lapset ja nuoret, joten tutkimuskirjallisuus myös rajautui sen perusteella. Lähtökohtana tutkimukselle oli se, että hyvä aerobinen kunto edistää kokonaisvaltaisesti terveyttä ja hyvinvointia, mistä on todennäköisesti hyötyä oppimiselle ja koulumenestykselle. Aerobisen kunnon tasolla on siis merkitystä koulumenestykseen. Useissa tutkimuksissa kävi ilmi, että oppilaat, joiden hapenottokyky ja aerobisen kunnon taso on korkeampi, saavat parempia tuloksia kognitiivisia ja tiedollisia kykyjä vaativissa testeissä. Aerobisella kunnolla on esimerkiksi vaikutuksia aivojen rakenteeseen ja toimintaan, jotka edistävät muistamista, oppimista ja keskittymiskykyä. Lisäksi tulos saattaa selittyä myös psykologisilla ja sosiaalisilla tekijöillä. Aerobinen liikunta esimerkiksi edistää mielenterveyttä ja parantaa stressin sietokykyä. Asiasanat: koulumenestys, aerobinen kunto, lapsi, nuorifi
dc.format.extent30
dc.language.isofi
dc.titleAerobisen kunnon yhteys oppilaan koulumenestykseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305082878
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysoopintomenestys
dc.subject.ysofyysinen kunto
dc.subject.ysoaerobinen suorituskyky
dc.subject.ysokoululaiset
dc.subject.ysokestävyysharjoittelu


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record