Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLehtinen, Esa
dc.contributor.authorJuntti, Liina
dc.date.accessioned2023-05-08T06:12:02Z
dc.date.available2023-05-08T06:12:02Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86787
dc.description.abstractTutkimukseni aiheena on kuntoilualan yritysten vuorovaikutus ja sen avulla vaikuttaminen sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median myötä kuntoilualan suosio kasvoi ja tuli osaksi ihmisten arkea. Erityisesti kirjoitetussa vuorovaikutuksessa vaikuttaminen on merkittävässä roolissa kuntoilualan mainonnassa. Esimerkiksi Instagramissa yritysten toiminta on vaikuttamaan pyrkivää toimintaa, mistä syystä vuorovaikutuksen kielen keinoja on tärkeää tunnistaa. Tutkimuksen tavoitteena onkin selvittää, miten vuorovaikutuksen avulla vaikutetaan yritystilien Instagram-julkaisuissa. Näin ollen tutkimuskysymykseni ovat: 1. Mitä vuorovaikutusrooleja yritykset rakentavat omissa Instagram-julkaisuissaan? 2. Miten vaikuttamista rakennetaan vuorovaikutusroolien avulla? Tutkimusaineisto koostuu kolmen kuntoilualan yrityksen Instagram-julkaisuista. Yritykset ovat Elixia (@elixia.fi), Fitness24Seven Oy (@fitness24sevenfinland) ja Kuntokeskus Liikku Oy (@kuntokeskusliikku). Aineiston suuruus on 120 Instagram-julkaisua ajalta 1.1.–2.4.2021. Analysoin aineistoa laadullisen tekstianalyysin menetelmin. Tekstianalyysin avulla on mahdollista keskittyä kieleen merkitysten välittämisenä ja toimintana, jolloin se paljastaa kielen keinoja vaikuttamisessa. Olen luokitellut aineistosta esiin nousevat vuorovaikutusroolit, jollaisena yritys näyttäytyy lukijalle. Analysoin kunkin vuorovaikutusroolin tyypillisimpiä kielen keinoja, joilla lukijaan pyritään vaikuttamaan. Tutkimiani yritysten vuorovaikutusrooleja ovat tiedottaja, opastaja ja innoittaja. Kussakin vuorovaikutusroolissa vaikuttaminen reaalistuu eri kielen keinoin. Tiedottajassa näitä keinoja ovat tiedon välittäminen, suostutteleminen ja yrityksen esittäminen aktiivisena toimijana. Opastajassa keinoja taas ovat asiantuntevuuden välittäminen, neuvominen ja suora puhutteleminen sekä innoittajassa motivoiminen, samaistuvuuden osoittaminen ja toivottaminen. Tulokset osoittavat, että jokainen vuorovaikutusrooli rakentaa osaltaan vaikuttamista. Vaikuttaminen rakentuu siis keinojen kokonaisuudesta, miten lukijaan otetaan kontaktia ja luodaan suhdetta. Yritykset pyrkivät siis näyttäytymään inhimillisinä julkaisujen kautta. Tutkimukseni tuo näkyväksi vaikuttamisen kielen ilmiöitä kielentutkimuksessa ja pyrkii edistämään kirjoitetun vuorovaikutuksen tutkimista sosiaalisen median kontekstissa lingvistisesti.fi
dc.format.extent62
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othersysteemis-funktionaalinen kieliteoria
dc.subject.otherinterpersoonainen metafunktio
dc.titleKuntoilualan Instagram-yritystilien vuorovaikutusroolit ja kielellinen vaikuttaminen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305082877
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysokielellinen vuorovaikutus
dc.subject.ysovaikuttaminen
dc.subject.ysokielenkäyttö
dc.subject.ysokielitiede
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright