Kuntoilualan Instagram-yritystilien vuorovaikutusroolit ja kielellinen vaikuttaminen
Abstract
Tutkimukseni aiheena on kuntoilualan yritysten vuorovaikutus ja sen avulla vaikuttaminen sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median myötä kuntoilualan suosio kasvoi ja tuli osaksi ihmisten arkea. Erityisesti kirjoitetussa vuorovaikutuksessa vaikuttaminen on merkittävässä roolissa kuntoilualan mainonnassa. Esimerkiksi Instagramissa yritysten toiminta on vaikuttamaan pyrkivää toimintaa, mistä syystä vuorovaikutuksen kielen keinoja on tärkeää tunnistaa. Tutkimuksen tavoitteena onkin selvittää, miten vuorovaikutuksen avulla vaikutetaan yritystilien Instagram-julkaisuissa. Näin ollen tutkimuskysymykseni ovat:
1. Mitä vuorovaikutusrooleja yritykset rakentavat omissa Instagram-julkaisuissaan?
2. Miten vaikuttamista rakennetaan vuorovaikutusroolien avulla?
Tutkimusaineisto koostuu kolmen kuntoilualan yrityksen Instagram-julkaisuista. Yritykset ovat Elixia (@elixia.fi), Fitness24Seven Oy (@fitness24sevenfinland) ja Kuntokeskus Liikku Oy (@kuntokeskusliikku). Aineiston suuruus on 120 Instagram-julkaisua ajalta 1.1.–2.4.2021. Analysoin aineistoa laadullisen tekstianalyysin menetelmin. Tekstianalyysin avulla on mahdollista keskittyä kieleen merkitysten välittämisenä ja toimintana, jolloin se paljastaa kielen keinoja vaikuttamisessa. Olen luokitellut aineistosta esiin nousevat vuorovaikutusroolit, jollaisena yritys näyttäytyy lukijalle. Analysoin kunkin vuorovaikutusroolin tyypillisimpiä kielen keinoja, joilla lukijaan pyritään vaikuttamaan. Tutkimiani yritysten vuorovaikutusrooleja ovat tiedottaja, opastaja ja innoittaja. Kussakin vuorovaikutusroolissa vaikuttaminen reaalistuu eri kielen keinoin. Tiedottajassa näitä keinoja ovat tiedon välittäminen, suostutteleminen ja yrityksen esittäminen aktiivisena toimijana. Opastajassa keinoja taas ovat asiantuntevuuden välittäminen, neuvominen ja suora puhutteleminen sekä innoittajassa motivoiminen, samaistuvuuden osoittaminen ja toivottaminen. Tulokset osoittavat, että jokainen vuorovaikutusrooli rakentaa osaltaan vaikuttamista. Vaikuttaminen rakentuu siis keinojen kokonaisuudesta, miten lukijaan otetaan kontaktia ja luodaan suhdetta. Yritykset pyrkivät siis näyttäytymään inhimillisinä julkaisujen kautta. Tutkimukseni tuo näkyväksi vaikuttamisen kielen ilmiöitä kielentutkimuksessa ja pyrkii edistämään kirjoitetun vuorovaikutuksen tutkimista sosiaalisen median kontekstissa lingvistisesti.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305082877Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
Copyright© The Author(s)