Positiivinen pedagogiikka opetuksessa ja kouluyhteisössä
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkimuksemme kohteena oli positiivinen pedagogiikka ilmiönä kouluyhteisössä. Positiivisen pedagogiikan periaatteina ovat hyvinvoinnin käytäntöjen edistäminen sekä ihmisen hyveiden ja vahvuuksien korostaminen. Yhdessä hyvän opetuksen kanssa positiivinen pedagogiikka kannustaa ja tukee kouluyhteisöä kukoistamaan. Positiivista pedagogiikkaa on tutkittu paljon kansainvälisesti ja Suomessa varhaiskasvatuksen puolella.
Tutkimuksemme metodologinen viitekehys oli fenomenologis-hermeneuttinen ja se toteutettiin tapaustutkimuksena teemahaastattelemalla keskisuomalaisen koulun kuutta opettajaa, jotka toteuttavat positiivista pedagogiikkaa kouluyhteisössään. Analyysimenetelmänä tutkimuksessamme oli teoriaohjaava sisällönanalyysi ja luokittelu.
Tutkimuksestamme mukaan opettajat olivat tehneet tietoisen päätöksen keskittyä hyvän huomaamiseen ja vahvuuksien korostamiseen. Tutkimuksemme selvisi, että positiivinen pedagogiikka edistää hyvinvointia ja täten auttaa kohtaamaan vastoinkäymisiä (resilienssi) sekä lisäämään koko kouluyhteisön onnellisuutta ja yhteisöllisyyttä (kukoistus). Opettajat kokivat positiivisen pedagogiikan keskeiseksi työmotivaation lähteeksi ja koko pedagogiikkansa pohjaksi.
Positiivinen pedagogiikka on tehokas toimintatapa koko kouluyhteisön hyvinvoinnin lisäämiseen. Sen vaikutuksista on paljon myönteistä näyttöä ja tutkimuksemme vahvistaa sitä. Niin kansainväliset kuin meidänkin tutkimuksemme tulokset kannustavat positiivisen pedagogiikan sisällyttämistä pysyväksi osaksi kouluyhteisöjen toimintakulttuuria.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen merkityksestä työhyvinvointiin
Vertanen, Katja; Saarelainen, Hanna (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta sekä heidän kokemuksiaan positiivisen pedagogiikan merkityksestä työhyvinvointiin. Tutkimuksen avulla pyritään saamaan tietoa ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta : tapaustutkimus Viilingin päiväkodista
Kainu, Anne (2020)Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta, kartoittaa millä keinoin positiivista pedagogiikkaa toteutetaan, sekä tutkia millä tavoin kuvataan positiivisen ... -
Varhaiskasvattajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan hyödyntämisestä varhaiskasvatuksessa
Yli-Jylhä, Tiia (2020)Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää varhaiskasvattajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan hyödyntämisestä varhaiskasvatuksessa. Tutkimukseni perustui kasvattajien kuvailuihin siitä, millaisena he kokivat positiivisen ... -
Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden käsityksiä ja asenteita positiivisesta pedagogiikasta
Kärkkäinen, Mikko (2023)Tutkielmassa tarkasteltiin positiiviseen pedagogiikkaan liittyviä käsityksiä ja asenteita. Tutkielma ymmärtää positiivisen pedagogiikan suhteellisen tuoreena pedagogisena suuntauksena, jonka keskiössä on oppimisen ja ... -
"Mä oon päässy jotenki hirveen lähelle tällä toimintatavalla" : opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa
Isopahkala, Heidi (2019)Tässä tutkielmassa tarkastellaan opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa. Tarkoituksena on selvittää, kuinka opettajat kuvailevat positiivista pedagogiikkaa ja vahvuusperustaista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.