Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorValleala, Ulla-Maija
dc.contributor.authorYli-Jylhä, Tiia
dc.contributor.authorUsui, Fanny
dc.date.accessioned2023-05-08T05:56:11Z
dc.date.available2023-05-08T05:56:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86779
dc.description.abstractTutkimuksemme kohteena oli positiivinen pedagogiikka ilmiönä kouluyhteisössä. Positiivisen pedagogiikan periaatteina ovat hyvinvoinnin käytäntöjen edistäminen sekä ihmisen hyveiden ja vahvuuksien korostaminen. Yhdessä hyvän opetuksen kanssa positiivinen pedagogiikka kannustaa ja tukee kouluyhteisöä kukoistamaan. Positiivista pedagogiikkaa on tutkittu paljon kansainvälisesti ja Suomessa varhaiskasvatuksen puolella. Tutkimuksemme metodologinen viitekehys oli fenomenologis-hermeneuttinen ja se toteutettiin tapaustutkimuksena teemahaastattelemalla keskisuomalaisen koulun kuutta opettajaa, jotka toteuttavat positiivista pedagogiikkaa kouluyhteisössään. Analyysimenetelmänä tutkimuksessamme oli teoriaohjaava sisällönanalyysi ja luokittelu. Tutkimuksestamme mukaan opettajat olivat tehneet tietoisen päätöksen keskittyä hyvän huomaamiseen ja vahvuuksien korostamiseen. Tutkimuksemme selvisi, että positiivinen pedagogiikka edistää hyvinvointia ja täten auttaa kohtaamaan vastoinkäymisiä (resilienssi) sekä lisäämään koko kouluyhteisön onnellisuutta ja yhteisöllisyyttä (kukoistus). Opettajat kokivat positiivisen pedagogiikan keskeiseksi työmotivaation lähteeksi ja koko pedagogiikkansa pohjaksi. Positiivinen pedagogiikka on tehokas toimintatapa koko kouluyhteisön hyvinvoinnin lisäämiseen. Sen vaikutuksista on paljon myönteistä näyttöä ja tutkimuksemme vahvistaa sitä. Niin kansainväliset kuin meidänkin tutkimuksemme tulokset kannustavat positiivisen pedagogiikan sisällyttämistä pysyväksi osaksi kouluyhteisöjen toimintakulttuuria.fi
dc.format.extent70
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.titlePositiivinen pedagogiikka opetuksessa ja kouluyhteisössä
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305082869
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysopositiivinen pedagogiikka
dc.subject.ysopositiivinen psykologia
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright