Show simple item record

dc.contributor.advisorPulkkinen, Jonna
dc.contributor.authorFloor, Emmi
dc.contributor.authorSarkkinen, Anna
dc.date.accessioned2023-05-04T11:38:19Z
dc.date.available2023-05-04T11:38:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86769
dc.description.abstractInkluusio herättää runsaasti keskustelua, sillä inkluusion käsitettä ei ymmärretä yksiselitteisesti. Opettajankouluttajien tietoja inkluusiosta ei juurikaan ole tutkittu. Aiemmat tutkimukset ovat keskittyneet opettajien ja opettajaopiskelijoiden asenteiden, tietojen ja taitojen yhteyteen. Tutkimuksella haluttiin selvittää, mitkä ovat opettajankouluttajien tiedot inkluusiosta. Tutkimuksessa selvitettiin, onko opettajankouluttajien inkluusiotiedoissa eroa siinä, työskenteleekö opettajankouluttaja harjoittelukoulussa vai ei. Tutkimuksen käsitys inkluusiosta perustui Osallistavan opettajan profiiliin. Tutkimusaineistona tutkimuksessa käytettiin keväällä 2022 kerättyä HOHTO-hankkeen ja Jyväskylän yliopiston rahoittaman KOPTUKE/OPUT-hankkeen kyselyaineistoa 2, johon vastasi 142 opettajankouluttajaa. Tässä tutkimuksessa aineisto koostui 130 vastaajasta. Aineisto analysoitiin hyödyntäen eksploratiivista faktorianalyysia ja monimuuttujaista varianssianalyysiä (MA-NOVA). Tutkimuksessa muodostui kolme opettajankouluttajien inkluusiotietoja kuvaavaa ulottuvuutta. Päätuloksena voidaan pitää sitä, että harjoittelukoulussa työskentelevät opettajat raportoivat vähäisempää tietoa inkluusiosta kuin muut opettajankouluttajat. Tilastollisesti merkitsevä ero oli oppijoiden moninaisuuden arvostaminen sekä teoria ja toimintakulttuuri -ulottuvuuksissa. Tietojen ero voi johtua harjoittelukouluissa työskentelevien opettajankouluttajien vähäisemmästä erityispedagogiikan koulutuksesta.fi
dc.format.extent46
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherinkluusiotieto
dc.subject.otheropettajankouluttaja
dc.titleTiedot inkluusiosta opettajankoulutuksen keskiössä : harjoittelukouluissa työskentelevien ja muiden opettajankouluttajien inkluusiotietojen erot
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305042862
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysoharjoittelukoulut
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright