Tiedot inkluusiosta opettajankoulutuksen keskiössä : harjoittelukouluissa työskentelevien ja muiden opettajankouluttajien inkluusiotietojen erot
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Inkluusio herättää runsaasti keskustelua, sillä inkluusion käsitettä ei ymmärretä yksiselitteisesti. Opettajankouluttajien tietoja inkluusiosta ei juurikaan ole tutkittu. Aiemmat tutkimukset ovat keskittyneet opettajien ja opettajaopiskelijoiden asenteiden, tietojen ja taitojen yhteyteen. Tutkimuksella haluttiin selvittää, mitkä ovat opettajankouluttajien tiedot inkluusiosta. Tutkimuksessa selvitettiin, onko opettajankouluttajien inkluusiotiedoissa eroa siinä, työskenteleekö opettajankouluttaja harjoittelukoulussa vai ei.
Tutkimuksen käsitys inkluusiosta perustui Osallistavan opettajan profiiliin. Tutkimusaineistona tutkimuksessa käytettiin keväällä 2022 kerättyä HOHTO-hankkeen ja Jyväskylän yliopiston rahoittaman KOPTUKE/OPUT-hankkeen kyselyaineistoa 2, johon vastasi 142 opettajankouluttajaa. Tässä tutkimuksessa aineisto koostui 130 vastaajasta. Aineisto analysoitiin hyödyntäen eksploratiivista faktorianalyysia ja monimuuttujaista varianssianalyysiä (MA-NOVA).
Tutkimuksessa muodostui kolme opettajankouluttajien inkluusiotietoja kuvaavaa ulottuvuutta. Päätuloksena voidaan pitää sitä, että harjoittelukoulussa työskentelevät opettajat raportoivat vähäisempää tietoa inkluusiosta kuin muut opettajankouluttajat. Tilastollisesti merkitsevä ero oli oppijoiden moninaisuuden arvostaminen sekä teoria ja toimintakulttuuri -ulottuvuuksissa. Tietojen ero voi johtua harjoittelukouluissa työskentelevien opettajankouluttajien vähäisemmästä erityispedagogiikan koulutuksesta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä
Virkki, Antti (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opetusuransa alkutaipaleella olevien induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä. Lisäksi selvitettiin millaisia rajoitteita ja ... -
Opettajankouluttajien inkluusioasenteet
Sydänlammi, Johanna (2022)Inkluusio on ajankohtainen sekä kiivasta keskustelua herättävä aihe. Ilmiötä on tutkittu kasvatuksen ja koulutuksen kentillä niin kansainvälisesti kuin Suomessakin monelta eri kantilta, mutta vähemmän opettajankouluttajien ... -
Paikoillanne, valmiit, nyt! : opettajankoulutuksen haasteet tänään : valtakunnallinen opettajankoulutuksen konferenssi Kokkolassa 2006
Valtakunnallinen opettajankoulutuksen konferenssi; Aarnos, Eila; Meriläinen, Merja (Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2007) -
Inkluusio - tie tulevaisuuteen? : luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta
Ahola, Minna (2017)Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumista peruskoulun 1-6 luokalla. Lisäksi tutkittiin luokanopettajien käsityksiä inkluusion näyttäytymisestä luokassa sekä ... -
"Häntä heiluttaa koiraa" : mitä opettajat puhuvat inkluusiosta sosiaalisessa mediassa?
Salminen, Jaana; Haasnoot, Hannele (2021)Tutkimusaihe on kovasti ajankohtainen ja mielipiteitä nostattava inkluusio. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka suomalaiset opettajat puhuvat inkluusiosta. Aihe on kiinnostava, koska inkluusiota toteutetaan useissa valtioissa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.