Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.editorMäkipää, Toni
dc.contributor.editorHilden, Raili
dc.contributor.editorHuhta, Ari
dc.date.accessioned2023-04-25T06:21:28Z
dc.date.available2023-04-25T06:21:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationMäkipää, T., Hilden, R., & Huhta, A. (Eds.). (2023). <i>Kielenoppimista tukeva arviointi</i>. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA-teema, 15. <a href="https://journal.fi/afinla/issue/view/9173" target="_blank">https://journal.fi/afinla/issue/view/9173</a>
dc.identifier.isbn978-951-9388-75-5
dc.identifier.otherCONVID_182822913
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86556
dc.description.abstractMonipuolisen arvioinnin merkitys korostuu opetussuunnitelman perusteissa (Opetushallitus 2014, 2019) sekä perusopetus- (1998/628) ja lukiolaissa (2018/714). Toisin sanoen arvioinnin ei tule koostua pelkästään kokeista ja muista summatiivisen arvioinnin muodoista, vaan sen rinnalle tarvitaan oppimista tukevaa, formatiivista arviointia. Oppimista voidaan tukea esimerkiksi palautteen, itsearvioinnin ja vertaispalautteen avulla. Nämä tyypilliset formatiivisen arvioinnin välineet ja niiden implementointi opetukseen mainitaankin opetussuunnitelman perusteissa (Opetushallitus 2014, 2019). Formatiivisen arvioinnin avulla voidaan lisäksi tukea oppilaiden oppimaan oppimista ja reflektointia, mikä on yksi tärkeimmistä tavoitteista suomalaisessa koulutuksessa (Opetushallitus 2014, 2019). Itsearviointi ja reflektointi mainitaan myös lakitasolla olennaisiksi oppimistavoitteiksi (Lukiolaki 2018/714; Perusopetuslaki 1998/628). AFinLAn aikaisempi teemajulkaisu arvioinnista käsitteli kielitaidon arviointitutkimusta 2000-luvun Suomessa (Huhta & Hilden 2016). Siinä käsiteltiin summatiivista arviointia. Siksi tässä uudessa teemajulkaisussa on tärkeää pohtia, kuinka formatiivista ja dynaamista arviointia voidaan hyödyntää kieltenopetuksessa tukemaan oppimista ja kielitaidon karttumista. Ensin esittelemme teoriataustan, joka nivoo yhteen teemajulkaisumme yhdeksän artikkelia.fi
dc.format.extent201
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.language.isoeng
dc.publisherSuomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
dc.relation.ispartofseriesAFinLA-teema
dc.relation.urihttps://journal.fi/afinla/issue/view/9173
dc.rightsIn Copyright
dc.titleKielenoppimista tukeva arviointi
dc.typebook
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202304252669
dc.contributor.laitosSoveltavan kielentutkimuksen keskusfi
dc.contributor.laitosCentre for Applied Language Studiesen
dc.contributor.oppiaineHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöfi
dc.contributor.oppiaineSoveltava kielentutkimusfi
dc.contributor.oppiaineSchool of Wellbeingen
dc.contributor.oppiaineApplied language studiesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/Book
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2f33
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.relation.issn2814-6298
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys 2023
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysoitsearviointi
dc.subject.ysooppilasarviointi
dc.subject.ysopalaute
dc.subject.ysovertaisarviointi (arviointimenetelmät)
dc.subject.ysoreflektio
dc.subject.ysoitsereflektio
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38117
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24061
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6253
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7111
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1236
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9740
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23563
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p26772
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.type.okmC2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright