dc.contributor.author | Ekström, Nora | |
dc.contributor.author | Poikela, Jasmine | |
dc.date.accessioned | 2023-04-24T11:15:22Z | |
dc.date.available | 2023-04-24T11:15:22Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Ekström, N., & Poikela, J. (2023). ”Mistä lähtien kirjoittamiseen on muka kuulunut ääni ja liikkuva kuva?” : monimediaisen elämäkerran kirjoittaminen ja hyvinvointi. <i>Lähikuva</i>, <i>36</i>(1), 65-86. <a href="https://doi.org/10.23994/lk.128787" target="_blank">https://doi.org/10.23994/lk.128787</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_182705313 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86543 | |
dc.description.abstract | Kirjoittamiseen kuuluu olennaisesti eri mediumien ymmärtäminen. Esimerkiksi monimediainen kirjoittaminen edellyttää perustietoja audiovisuaalisuudesta. Jyväskylän yliopiston kirjoittamisen opinnoissa näihin aiheisiin tutustutaan osana Luovan elämäkerrallisen kirjoittamisen opintojaksoa. Opiskelijat tekevät sen aikana suunnitelman elämäkerrasta, jossa he käyttävät monimediaisia ilmaisukeinoja. Käytännössä tämä usein tarkoittaa audiovisuaalisuuden tulemista sanallisen ilmaisun rinnalle. Sisällöllisesti elämäkerrat sivuavat usein hyvän elämän piirteitä. Näin monimediaisen elämäkerran suunnitteluprosessi, ja sen reflektointi oppimispäiväkirjassa, johdattaa opiskelijan pohtimaan myös hyvinvoinnin kysymyksiä. Elämäkerran suunnittelu voi myös tuottaa hyvinvointia silloin, kun se kiinnittää huomion oman elämän myönteisiin puoliin. Suunnitelmiin kuuluu kiinnittyminen paikkaan, jossa elämää eletään ja tutkitaan. Audiovisuaalisuus näkyy suunnitelmissa sen perinteisessä merkityksessä sekä myös laajemmin tulkittuna. | fi |
dc.description.abstract | Writing studies at the University of Jyväskylä introduce students to multimedia writing and the basics of audiovisuals. As part of their studies, students plan a biography that utilizes multimedia means of expression. In addition to describing an individual’s life, biographical writing usually means adopting an evaluative approach and it can lead the biographer to consider the characteristics of a good life. The central research questions of this article address how well-being appears in students’ plans and learning diaries during the study unit. This study examines which visual, verbal, and auditory means students use to describe well-being in their biography plans.
Students use multimodal means of expression and technology to distance themselves from sensitive topics. Designing a multimedia biography and writing a learning diary can also produce well-being when it draws attention to the positive aspects of one’s own life. Audiovisuality can be seen in the plans in its traditional sense as well as in a broader interpretation. The plans include situational understanding of places where life is lived and explored. Thus, in the contexts of multimodal biographies, we introduce a concept of localized audiovisuality. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Lähikuva-yhdistys | |
dc.relation.ispartofseries | Lähikuva | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.subject.other | intermediaalisuus | |
dc.title | ”Mistä lähtien kirjoittamiseen on muka kuulunut ääni ja liikkuva kuva?” : monimediaisen elämäkerran kirjoittaminen ja hyvinvointi | |
dc.type | research article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202304242657 | |
dc.contributor.laitos | Avoin yliopisto | fi |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Open University | en |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 65-86 | |
dc.relation.issn | 2343-399X | |
dc.relation.numberinseries | 1 | |
dc.relation.volume | 36 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat 2023 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | article | |
dc.subject.yso | omaelämäkerrallisuus | |
dc.subject.yso | multimodaalisuus | |
dc.subject.yso | narratiivisuus | |
dc.subject.yso | luova kirjoittaminen | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | transmedia | |
dc.subject.yso | audiovisuaalinen aineisto | |
dc.subject.yso | korkeakouluopetus | |
dc.subject.yso | paikallisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p16155 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p25633 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10164 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p14395 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1947 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p28349 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6545 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1246 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4881 | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.relation.doi | 10.23994/lk.128787 | |
dc.type.okm | A1 | |