Show simple item record

dc.contributor.authorEkström, Nora
dc.contributor.authorPoikela, Jasmine
dc.date.accessioned2023-04-24T11:15:22Z
dc.date.available2023-04-24T11:15:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationEkström, N., & Poikela, J. (2023). ”Mistä lähtien kirjoittamiseen on muka kuulunut ääni ja liikkuva kuva?” : monimediaisen elämäkerran kirjoittaminen ja hyvinvointi. <i>Lähikuva</i>, <i>36</i>(1), 65-86. <a href="https://doi.org/10.23994/lk.128787" target="_blank">https://doi.org/10.23994/lk.128787</a>
dc.identifier.otherCONVID_182705313
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86543
dc.description.abstractKirjoittamiseen kuuluu olennaisesti eri mediumien ymmärtäminen. Esimerkiksi monimediainen kirjoittaminen edellyttää perustietoja audiovisuaalisuudesta. Jyväskylän yliopiston kirjoittamisen opinnoissa näihin aiheisiin tutustutaan osana Luovan elämäkerrallisen kirjoittamisen opintojaksoa. Opiskelijat tekevät sen aikana suunnitelman elämäkerrasta, jossa he käyttävät monimediaisia ilmaisukeinoja. Käytännössä tämä usein tarkoittaa audiovisuaalisuuden tulemista sanallisen ilmaisun rinnalle. Sisällöllisesti elämäkerrat sivuavat usein hyvän elämän piirteitä. Näin monimediaisen elämäkerran suunnitteluprosessi, ja sen reflektointi oppimispäiväkirjassa, johdattaa opiskelijan pohtimaan myös hyvinvoinnin kysymyksiä. Elämäkerran suunnittelu voi myös tuottaa hyvinvointia silloin, kun se kiinnittää huomion oman elämän myönteisiin puoliin. Suunnitelmiin kuuluu kiinnittyminen paikkaan, jossa elämää eletään ja tutkitaan. Audiovisuaalisuus näkyy suunnitelmissa sen perinteisessä merkityksessä sekä myös laajemmin tulkittuna.fi
dc.description.abstractWriting studies at the University of Jyväskylä introduce students to multimedia writing and the basics of audiovisuals. As part of their studies, students plan a biography that utilizes multimedia means of expression. In addition to describing an individual’s life, biographical writing usually means adopting an evaluative approach and it can lead the biographer to consider the characteristics of a good life. The central research questions of this article address how well-being appears in students’ plans and learning diaries during the study unit. This study examines which visual, verbal, and auditory means students use to describe well-being in their biography plans. Students use multimodal means of expression and technology to distance themselves from sensitive topics. Designing a multimedia biography and writing a learning diary can also produce well-being when it draws attention to the positive aspects of one’s own life. Audiovisuality can be seen in the plans in its traditional sense as well as in a broader interpretation. The plans include situational understanding of places where life is lived and explored. Thus, in the contexts of multimodal biographies, we introduce a concept of localized audiovisuality.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherLähikuva-yhdistys
dc.relation.ispartofseriesLähikuva
dc.rightsCC BY 4.0
dc.subject.otherintermediaalisuus
dc.title”Mistä lähtien kirjoittamiseen on muka kuulunut ääni ja liikkuva kuva?” : monimediaisen elämäkerran kirjoittaminen ja hyvinvointi
dc.typeresearch article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202304242657
dc.contributor.laitosAvoin yliopistofi
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosOpen Universityen
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange65-86
dc.relation.issn2343-399X
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume36
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat 2023
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationarticle
dc.subject.ysoomaelämäkerrallisuus
dc.subject.ysomultimodaalisuus
dc.subject.ysonarratiivisuus
dc.subject.ysoluova kirjoittaminen
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysotransmedia
dc.subject.ysoaudiovisuaalinen aineisto
dc.subject.ysokorkeakouluopetus
dc.subject.ysopaikallisuus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16155
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p25633
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10164
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p14395
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1947
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p28349
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6545
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1246
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4881
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.relation.doi10.23994/lk.128787
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY 4.0