Vuorovaikutus organisaation kriisiviestintäjulkaisun kommenteissa Twitterissä
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän maisterintutkielman aiheena on vuorovaikutus organisaation kriisiviestintäjulkaisun yhteydessä sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen kohteena ovat neljän eri organisaation kriisiviestintäjulkaisun kommenttikentät Twitterissä. Tutkielman tavoitteena on kuvata ja ymmärtää organisaation kriisiviestintäjulkaisun yhteydessä tapahtuvaa vuorovaikutusta Twitterissä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena ja tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimusaineisto koostui neljän eri organisaation kriisiviestintäjulkaisuihin tulleista kommenteista Twitterissä. Kommentteja oli yhteensä 380 kappaletta. Niistä 355 olivat sidosryhmän jäsenten lähettämiä ja 25 organisaation lähettämiä. Organisaatioiden kriisiviestintäjulkaisut jaettiin kriisien syntysyyn perusteella teknisiin kriiseihin ja mainekriiseihin teoriaan pohjautuen. Näin voitiin verrata kriisiviestinnän yhteydessä tapahtuvaa vuorovaikutusta eri kriisityyppien yhteydessä.
Tulosten perusteella sidosryhmä vastaa organisaation kriisiviestintään hakemalla tietoa, jakamalla tietoa, puolustamalla organisaatiota, suhtautumalla torjuvasti organisaatioon tai sen kriisiviestintään sekä kannustamalla toimintaan. Organisaatio osallistuu keskusteluun kiittämällä, pahoittelemalla, tarjoamalla lisätietoja sekä ohjaamalla toiseen viestintäkanavaan. Etenkin mainekriisien kommenttikentässä on tulosten perusteella havaittavissa vastakkainasettelua sidosryhmän jäsenten kesken. Osa sidosryhmästä puolustaa organisaatiota ja osa taas suhtautuu siihen torjuvasti. Teknisillä kriiseillä on tulosten mukaan konkreettisia vaikutuksia sidosryhmään, mikä johtaa tiedon hakemiseen ja tiedon jakamiseen. Keskeisenä tuloksena voidaan pitää myös sitä, että organisaatiot vastaavat harvoin kriisiviestintäjulkaisuun tulleisiin kommentteihin.
Tulosten perusteella esitetään, että organisaatioiden kriisiviestintä sosiaalisessa mediassa sekä kriisiviestinnän yhteydessä tapahtuva vuorovaikutus ovat osa laajempaa kriisivuorovaikutusta. Kriisiviestintä ei ole enää yksisuuntaista tiedon jakamista organisaatiolta sidosryhmälle. Sidosryhmän jäsenet voivat olla vuorovaikutuksessa toistensa ja organisaation kanssa kriisiviestinnän yhteydessä.
Tämä tutkimusraportti tarjoaa uutta tietoa kriisivuorovaikutuksesta. Tietoa voidaan hyödyntää esimerkiksi organisaatioiden viestinnässä. Tulokset osoittavat, että organisaatiot eivät voi sosiaalisessa mediassa täysin hallita kriisiään. Organisaatio ja sen sidosryhmän jäsenet luovat merkityksiä kriisille vuorovaikutuksessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pääministeri Alexander Stubb Twitterissä : henkilökuva ja itsensä esittämisen strategiat
Kettunen, Nina; Pennala, Veera (2016)Tämän tieteellisen tutkielman tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää pääministeri Alexander Stubbin henkilökuvan hallintaa Twitterissä. Tavoitteena oli vastata siihen, millainen henkilökuva Alexander Stubbista hänen twiittiensä ... -
Houkuttelevuuden ja yhteisöllisyyden rakentuminen kirjagrammaajien kirja-arviojulkaisuissa ja niiden kommenteissa Instagramissa
Lehtola, Eveliina (2024)Tässä tutkielmassa tarkastellaan kirjagrammaajien käyttämiä multimodaalisia houkuttelun keinoja heidän kirja-arviojulkaisujensa alkuvaikutelmissa sekä näihin kirja-arviojulkaisuihin tulleiden kommenttien rakentamaa ... -
Understanding evolving organisational issues in social media
Zhang, Boyang (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this dissertation is to better understand the spread of issues in social media, a relatively new phenomenon that is not fully understood in academia. The phenomenon has also captured the interest of organisations, ... -
Samsung and Volkswagen Crisis Communication in Facebook and Twitter : A Comparative Study
Zhang, Boyang; Veijalainen, Jari; Kotkov, Denis (SCITEPRESS Science And Technology Publications, 2017)Since September 2015 at least two major crises have emerged where major industrial companies producing consumer products have been involved. In September 2015 diesel cars manufactured by Volkswagen turned out to be ... -
Keskijohdon vuorovaikutusosaaminen organisaation kriisitilanteessa : itseopiskelumateriaalin laatiminen keskijohdolle
Ahonen, Marianna (2021)Tässä työnäytetyyppisessä opinnäytetyössä, jonka tavoitteena on tarkastella työelämän vuorovaikutusosaamisen kehittymisen ja kehittämisen teoreettisia lähtökohtia keskijohdon sekä kriisiviestinnän kontekstissa, suunniteltiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.