Pääministeri Alexander Stubb Twitterissä : henkilökuva ja itsensä esittämisen strategiat
Tämän tieteellisen tutkielman tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää pääministeri Alexander Stubbin henkilökuvan hallintaa Twitterissä. Tavoitteena oli vastata siihen, millainen henkilökuva Alexander Stubbista hänen twiittiensä perusteella muodostuu, ja mitä itsensä esittämisen strategioita Alexander Stubbin twiiteistä voidaan tunnistaa. Tutkimusaineisto koostui Alexander Stubbin käyttäjätililtä loka- ja joulukuussa 2014 julkaistuista twiiteistä, joita oli 312 kappaletta.
Tutkimusaineiston analysoinnissa on käytetty laadullista, aineistolähtöistä sisällönanalyysiä sekä teoriasidonnaista analyysiä. Teoriasidonnaisen analyysin käytöllä pyrittiin ohjaamaan vastausten etsimistä tutkimustehtävää ajatellen. Henkilökuvan katsottiin muodostuvan siitä, mitä henkilö sanoo, miten hän toimii ja miten hän sijoittaa itsensä vuorovaikutusympäristöön. Itsensä esittämisen strategiat olivat tunnistettavissa toimintaa tarkastelemalla. Tässä tutkimuksessa sosiaalisen median sovellus Twitter oli vuorovaikutusympäristö, jossa Alexander Stubb puhui ja toimi.
Tutkimusten tulosten perusteella Alexander Stubbista muodostui henkilökuva, joka loi vaikutelman asiantuntevasta, aktiivisesta, vuorovaikutukselle avoimesta, valveutuneesta, monipuolisesta, positiivisesta ja nykypoliitikolta vaadittavien odotusten täyttävästä henkilöstä. Itsensä esittämisen strategioista voitiin tunnistaa itsensä esille tuominen tai itsensä mainostaminen, miellyttäminen ja esimerkkinä toimiminen. Tutkimustulosten perusteella Alexander Stubbin Twitter-viesteissä personoituvat hänen vaikutuspiirissään yleisesti ihaillut arvot ja hänen voidaan katsoa hyödyntävän hyvyyttä eräänlaisena vallankäytön välineenä.
...
Muu nimeke
Henkilökuva ja itsensä esittämisen strategiatAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vuorovaikutus organisaation kriisiviestintäjulkaisun kommenteissa Twitterissä
Leskelä, Salla (2023)Tämän maisterintutkielman aiheena on vuorovaikutus organisaation kriisiviestintäjulkaisun yhteydessä sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen kohteena ovat neljän eri organisaation kriisiviestintäjulkaisun kommenttikentät ... -
Sticks and Stones : the use of identity labels in Twitter by Donald J. Trump
Juppi, Mari (2020)Tämä tutkielman tarkoituksena on tarkastella Yhdysvaltojen istuvan presidentin Donald J. Trumpin kielenkäyttöä yhteisöviestintäpalvelu Twitterissä. Sosiaalisen median käyttöä poliittisena työkaluna on tutkittu paljon ... -
Twitter and politics : a framing analysis of Maryam Nawaz and Imran Khan's social media discourse
Salam-Salmaoui, Rauha; Salam, Shazrah (Frontiers Media SA, 2023)This study explores the framing strategies employed by influential Pakistani political figures, Imran Khan, and Maryam Nawaz, on Twitter. By adopting Hallahan's framing theory as an analytical framework, we analyze their ... -
“Mulla ei ole sitä kompetenssia ja siihen menee tosi paljon aikaa" : suomalaisjalkapalloilijoiden yhteiskunnallinen vaikuttaminen Twitterissä
Nummelin, Kati (2021)Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisurheilijoiden yleistä Twitter-käyttäytymistä sekä motivaatio- ja rajoitetekijöitä yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Keskeinen tutkimuskohde on, mikä urheilijoita ... -
Breaking on Twitter! : suomalaiset ja pohjoisamerikkalaiset urheilujournalistit uutisten julkistajina Twitterissä.
Valtee, Jari; Närhi, Jaakko (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata suomalaisten ja pohjoisamerikkalaisten urheilujournalistien käytäntöjä ja toimintaa uutisten breikkaamisessa Twitterissä. Tavoitteena oli myös havainnoida, millaisia eroja suomalaisten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.