Opiskelijaurheilijoiden kaksoisuran toteutumisen erot yläkouluissa ja lukioissa
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten urheilun ja opiskelun yhdistäminen onnistuu Suomessa eri oppilaitostyypeissä ja kaupungeissa. Lisäksi halusimme saada tietoa, miten eri päälajiryhmien edustajat kokevat urheilun ja opiskelun yhdistämisen. Tutkielman kohteena olivat nuoret eri oppilaitostyypeistä (urheiluyläkoulu, yläkoulu, urheilulukio ja lukio) ja paikkakunnilta (Jyväskylä, Lahti, Oulu ja Pori). Tutkimukseen osallistui 8. ja 9. luokkalaisia sekä lukion toisen, kolmannen ja neljännen vuoden opiskelijat. Aineisto kerättiin syyslukukaudella 2022 sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi yhteensä 1146 nuorta, joista 520 opiskelijaurheilijan vastaukset otettiin huomioon.
Kaksoisuran toteutumista tarkasteltiin kahdeksalla erilaisella väittämällä. Näistä neljä väittämää mittasi onnistunutta kaksoisuraa ja neljä väittämää heikkoa kaksoisuraa. Väittämistä muodostettiin faktorianalyysin avulla kaksi summamuuttujaa (onnistunut kaksoisura ja heikko kaksoisura), joiden keskiarvoja vertailtiin. Aineisto analysoitiin käyttämällä yksisuuntaista varianssianalyysiä.
Kaksoisuran onnistunutta toteutumista mittaavan summamuuttujan keskiarvoissa oli tilastollisesti merkitseviä eroja urheiluyläkoululaisten ja yläkoululaisten välillä (p<0,001), urheilu-yläkoululaisten ja lukiolaisten välillä (p<0,001), urheilulukiolaisten ja yläkoululaisten välillä (p<0,001) sekä urheilulukiolaisten ja lukiolaisten välillä (p<0,001). Urheiluyläkouluissa ja urheilulukioissa opiskelijat kokivat kaksoisuran onnistuneen paremmin kuin yläkouluissa ja lukioissa. Kaksoisuran heikkoa toteutumista mittaavalla summamuuttujalla havaittiin tilastollisesti merkitseviä eroavaisuuksia Porin ja Lahden oppilaitosten välillä (p=0,005) sekä Porin ja Oulun oppilaitosten välillä (p=0,003). Oulun ja Lahden oppilaitoksien opiskelijat kokivat kaksoisuran toteutumisen heikompana kuin Porin oppilaitoksien opiskelijat. Kaksoisuran onnistunutta toteutumista mittaavalla summamuuttujalla havaittiin tilastollisesti merkitsevä ero keskiarvoja tarkasteltaessa palloilulajien ja esteettisten lajien välillä (p=0,003). Palloilulajien harrastajat kokivat kaksoisuran toteutuneen paremmin kuin esteettisten lajien harrastajat. Puolestaan kaksoisuran heikkoa toteutumista mittaavan summamuuttujan keskiarvoja tarkasteltaessa havaittiin tilastollisesti merkitsevä ero palloilulajien ja kestävyyslajien harrastajien välillä (p=0,048) kestävyyslajien urheilijoiden kokiessa kaksoisuran toteutumisen heikompana kuin palloilulajien harrastajat.
Tämän pro gradu -tutkielman perusteella voidaan todeta, että urheilun ja opiskelun yhdistämisessä löytyy eroja monella eri osa-alueella. Urheiluoppilaitoksissa tulokset olivat odotetusti parempia, joten olisi syytä keskittyä myös muiden oppilaitoksien urheilijoihin, koska heidän osuutensa kaikista opiskelijaurheilijoista on melko suuri.
...
The purpose of this thesis was to investigate how to combine sports and studies in different educational institutions and cities in Finland. We wanted to get information about how the representatives of different main sports groups feel about combining sports and studies. The participants of this study were young people from different types of educational institutions (lower secondary sport school, lower secondary school, upper secondary sport school, upper secondary school) and from different cities (Jyväskylä, Lahti, Oulu and Pori). 8th and 9th graders and second-, third- and fourth-year upper secondary school students participated in the study. The data was collected in the fall semester 2022 using an electronic questionnaire. A total of 1146 young people responded to the survey, and 520 athletic students were included to the final material.
The fulfillment of a dual career was examined by comparing the averages of eight different claims. Four claims measured successful dual careers and four claims measured weak dual careers. With the help of factor analysis, two sum variables were formed, whose average values were compared. Data was analyzed using one-way ANOVA.
There were statistically significant differences in the mean values of the sum variable measuring the successful implementation of a dual career, between lower secondary sport school students and lower secondary school students (p<0.001), between lower secondary sport school students and upper secondary school students (p<0.001), between upper secondary sport school students and lower secondary school students (p<0.001) and between upper secondary sport school students and upper secondary school students (p<0.001). In lower secondary sport schools and upper secondary sport schools, students felt that dual careers were more successful. Statistically significant differences were observed between Pori and Lahti educational institutions (p=0.005) and between Pori and Oulu educational institutions (p=0.003) with the sum variable measuring the weak implementation of a dual career. Students from Oulu and Lahti educational institutions felt that the implementation of a dual career was weaker than students from Pori educational institutions felt. With the sum variable measuring the successful implementation of a dual career, a statistically significant difference was observed when examining the averages between ball sports and aesthetic sports (p=0.003). Ball sports athletes felt that the dual career was fulfilled better than aesthetic sports athletes. On the other hand, when looking at the averages of the sum variable measuring the weak implementation of a dual career, a statistically significant difference was observed between ball sports athletes and endurance sports athletes (p=0.048) while endurance sports athletes experiencing the implementation of a dual career weaker than ball sports athletes did.
Based on this master's thesis, it can be stated that there are differences in many different areas when combining sports and studying. As expected, the results were better in sport educational institutions, so it would be worthwhile to focus on athletes from other educational institutions as well because they make up a relatively large group of all student athletes.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kaksoisuraympäristö nuoren opiskelijaurheilijan tukijana : urheiluakatemiavalmentajien kuvauksia kaksoisuran tukijoista ja tuen tehtävistä
Halttunen, Alli (2024)Opiskelijaurheilijoiden kaksoisuran kehitysympäristöjen katsotaan rakentuvan holistis-ekologisesti (Henriksen ym. 2020, 9–10; Korhonen ym. 2020, 108). Kaksoisurakontekstissa nuoren opiskelijaurheilijan elämänuraa ja sen ... -
Mistä onnistunut urheilijan kaksoisura koostuu? : katsaus suomalaiseen kaksoisurajärjestelmään sekä kaksoisuran menestystekijöihin
Niskajärvi, Jarkko (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on esitellä suomalaista kaksoisurajärjestelmää sekä tarkastella onnistuneen kaksoisuran menestystekijöitä kotimaisen ja kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden perusteella. Tutkielman pääpaino ... -
Kaksoisuraa edistävät ja haittaavat tekijät toisella asteella opiskelevilla jalkapalloilijoilla : kaksoisuraurheilijoiden kokemuksia urheilu-uran ja opintojen yhdistämisestä
Leikkola, Santeri; Niskajärvi, Jarkko (2024)Kaksoisurilla tarkoitetaan urheilu-uran ja opintojen tai työnteon yhdistämistä. Aikaisemman tutkimuksen mukaan kaksoisuria edistäviä tekijöitä on erilaisten tukipalveluiden saatavuus ja perheen sosiaalinen tuki. Haittaavia ... -
Yläkoulu neljään vuoteen : osallistujien kokemuksia pidennystä urheiluyläkoulukokeilusta
Gerovoi, Samuel; Ruokonen, Sara-Elise (2023)Suomalaisessa yläkoulussa toteutettiin kokeilu, jossa urheilijat kävivät yläkoulun neljään vuoteen normaalin kolmen vuoden sijaan. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää nelivuotiseen urheiluyläkoulukokeiluun ... -
Liikuntaluokan merkitys nuorelle urheilijalle
Leppälä, Enni; Mäenalanen, Hans (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää niitä merkityksiä, joita liikuntaluokka antaa yläasteikäisen urheilijan urheilu-uralle, mahdolliselle kaksoisuralle sekä muulle elämälle. Nuorten urheilijoiden kokemat merkitykset ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.