Show simple item record

dc.contributor.advisorKalaja, Teppo
dc.contributor.advisorNiemistö, Donna
dc.contributor.authorNyrhinen, Toni
dc.contributor.authorTiensuu, Henri
dc.date.accessioned2023-04-20T05:22:00Z
dc.date.available2023-04-20T05:22:00Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86460
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten urheilun ja opiskelun yhdistäminen onnistuu Suomessa eri oppilaitostyypeissä ja kaupungeissa. Lisäksi halusimme saada tietoa, miten eri päälajiryhmien edustajat kokevat urheilun ja opiskelun yhdistämisen. Tutkielman kohteena olivat nuoret eri oppilaitostyypeistä (urheiluyläkoulu, yläkoulu, urheilulukio ja lukio) ja paikkakunnilta (Jyväskylä, Lahti, Oulu ja Pori). Tutkimukseen osallistui 8. ja 9. luokkalaisia sekä lukion toisen, kolmannen ja neljännen vuoden opiskelijat. Aineisto kerättiin syyslukukaudella 2022 sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi yhteensä 1146 nuorta, joista 520 opiskelijaurheilijan vastaukset otettiin huomioon. Kaksoisuran toteutumista tarkasteltiin kahdeksalla erilaisella väittämällä. Näistä neljä väittämää mittasi onnistunutta kaksoisuraa ja neljä väittämää heikkoa kaksoisuraa. Väittämistä muodostettiin faktorianalyysin avulla kaksi summamuuttujaa (onnistunut kaksoisura ja heikko kaksoisura), joiden keskiarvoja vertailtiin. Aineisto analysoitiin käyttämällä yksisuuntaista varianssianalyysiä. Kaksoisuran onnistunutta toteutumista mittaavan summamuuttujan keskiarvoissa oli tilastollisesti merkitseviä eroja urheiluyläkoululaisten ja yläkoululaisten välillä (p<0,001), urheilu-yläkoululaisten ja lukiolaisten välillä (p<0,001), urheilulukiolaisten ja yläkoululaisten välillä (p<0,001) sekä urheilulukiolaisten ja lukiolaisten välillä (p<0,001). Urheiluyläkouluissa ja urheilulukioissa opiskelijat kokivat kaksoisuran onnistuneen paremmin kuin yläkouluissa ja lukioissa. Kaksoisuran heikkoa toteutumista mittaavalla summamuuttujalla havaittiin tilastollisesti merkitseviä eroavaisuuksia Porin ja Lahden oppilaitosten välillä (p=0,005) sekä Porin ja Oulun oppilaitosten välillä (p=0,003). Oulun ja Lahden oppilaitoksien opiskelijat kokivat kaksoisuran toteutumisen heikompana kuin Porin oppilaitoksien opiskelijat. Kaksoisuran onnistunutta toteutumista mittaavalla summamuuttujalla havaittiin tilastollisesti merkitsevä ero keskiarvoja tarkasteltaessa palloilulajien ja esteettisten lajien välillä (p=0,003). Palloilulajien harrastajat kokivat kaksoisuran toteutuneen paremmin kuin esteettisten lajien harrastajat. Puolestaan kaksoisuran heikkoa toteutumista mittaavan summamuuttujan keskiarvoja tarkasteltaessa havaittiin tilastollisesti merkitsevä ero palloilulajien ja kestävyyslajien harrastajien välillä (p=0,048) kestävyyslajien urheilijoiden kokiessa kaksoisuran toteutumisen heikompana kuin palloilulajien harrastajat. Tämän pro gradu -tutkielman perusteella voidaan todeta, että urheilun ja opiskelun yhdistämisessä löytyy eroja monella eri osa-alueella. Urheiluoppilaitoksissa tulokset olivat odotetusti parempia, joten olisi syytä keskittyä myös muiden oppilaitoksien urheilijoihin, koska heidän osuutensa kaikista opiskelijaurheilijoista on melko suuri.fi
dc.description.abstractThe purpose of this thesis was to investigate how to combine sports and studies in different educational institutions and cities in Finland. We wanted to get information about how the representatives of different main sports groups feel about combining sports and studies. The participants of this study were young people from different types of educational institutions (lower secondary sport school, lower secondary school, upper secondary sport school, upper secondary school) and from different cities (Jyväskylä, Lahti, Oulu and Pori). 8th and 9th graders and second-, third- and fourth-year upper secondary school students participated in the study. The data was collected in the fall semester 2022 using an electronic questionnaire. A total of 1146 young people responded to the survey, and 520 athletic students were included to the final material. The fulfillment of a dual career was examined by comparing the averages of eight different claims. Four claims measured successful dual careers and four claims measured weak dual careers. With the help of factor analysis, two sum variables were formed, whose average values were compared. Data was analyzed using one-way ANOVA. There were statistically significant differences in the mean values of the sum variable measuring the successful implementation of a dual career, between lower secondary sport school students and lower secondary school students (p<0.001), between lower secondary sport school students and upper secondary school students (p<0.001), between upper secondary sport school students and lower secondary school students (p<0.001) and between upper secondary sport school students and upper secondary school students (p<0.001). In lower secondary sport schools and upper secondary sport schools, students felt that dual careers were more successful. Statistically significant differences were observed between Pori and Lahti educational institutions (p=0.005) and between Pori and Oulu educational institutions (p=0.003) with the sum variable measuring the weak implementation of a dual career. Students from Oulu and Lahti educational institutions felt that the implementation of a dual career was weaker than students from Pori educational institutions felt. With the sum variable measuring the successful implementation of a dual career, a statistically significant difference was observed when examining the averages between ball sports and aesthetic sports (p=0.003). Ball sports athletes felt that the dual career was fulfilled better than aesthetic sports athletes. On the other hand, when looking at the averages of the sum variable measuring the weak implementation of a dual career, a statistically significant difference was observed between ball sports athletes and endurance sports athletes (p=0.048) while endurance sports athletes experiencing the implementation of a dual career weaker than ball sports athletes did. Based on this master's thesis, it can be stated that there are differences in many different areas when combining sports and studying. As expected, the results were better in sport educational institutions, so it would be worthwhile to focus on athletes from other educational institutions as well because they make up a relatively large group of all student athletes.en
dc.format.extent69
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkaksoisura
dc.titleOpiskelijaurheilijoiden kaksoisuran toteutumisen erot yläkouluissa ja lukioissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202304202579
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysourheilulajit
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysoopiskelu
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysourheilijat
dc.subject.ysourheilu
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright