Englanti oppimisen kohteena ja välineenä : katsaus luokkahuoneinteraktioon
Nikula, T. (2003). Englanti oppimisen kohteena ja välineenä : katsaus luokkahuoneinteraktioon. In M. Koskela, & N. Pilke (Eds.), Kieli ja asiantuntijuus (pp. 135-157). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja, 61. https://journal.fi/afinlavk/article/view/59895
Authors
Date
2003Copyright
© Kirjoittaja & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2003
This paper approaches classroom interaction from a pragmatic perspective. More specifically, it concentrates on two different types of classrooms where English is either the object or the medium of study. Rather than assessing students’ linguistic skills, the purpose is to analyse how English is put to use in these two settings, for what kinds of social and interactional purposes. The fi ndings show how the different institutional role of English is refl ected at the level of interaction. In brief, in EFL classes English is constructed as the focus of attention through abundant use of Finnish and the materials dependent use of English which renders English pragmatically rather detached from the speakers. In the content-based classrooms, English serves a broader array of pragmatic functions and more often reflcts speakers’ views and perceptions, which makes interaction more interpersonally involved.
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryParent publication ISBN
951-9388-49-4Is part of publication
Kieli ja asiantuntijuusISSN Search the Publication Forum
0781-0318Keywords
Original source
https://journal.fi/afinlavk/article/view/59895Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/13873231
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kieli, diskurssi & yhteisö
Sajavaara, Kari; Piirainen-Marsh, Arja (Jyväskylän yliopisto, soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2008) -
Family fury : arguments the Gilmore style
Murisoja, Ulla (2022)Pragmatiikan ja keskusteluanalyysin avulla voidaan tutkia luonnollisesti ilmeneviä kommunikaatiotilanteita ja tulkita puhujien todellisia tarkoitusperiä heidän sanojensa takana. Tutkimusta on tehty viime vuosina jossain ... -
Tutkimuksen kohteena vuorovaikutuksen käytänteet ja keinot
Honko, Mari (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry, 2021) -
Teacher turn-allocation and repair practices in classroom interaction : a multisemiotic perspective
Kääntä, Leila (University of Jyväskylä, 2010)This study describes teacher turn-allocation and repair practices in classroom interaction. The primary aim is to investigate what kinds of embodied actions and other semiotic resources teachers draw on when allocating ... -
Socialization, language choice and belonging : language norms in a first and second grade English medium class
Copp Jinkerson, Alicia (University of Jyväskylä, 2012)