Luokanopettajien käsityksiä matematiikan kielentämisestä
Abstract
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on
matematiikan kielentämisestä ja kielentämisen menetelmistä alakoulun
matematiikan opetuksessa. Lisäksi selvitetään, millaisia käsityksiä
luokanopettajilla on matematiikan kielentämisestä oppimisen suhteen ja
millaisen merkityksen he näkevät oppikirjoilla olevan matematiikan
kielentämisessä. Matematiikan kielentämisellä tarkoitetaan tässä matemaattisen
ajattelun selittämistä suullisesti, kirjallisesti, välinein ja kuvin.
Tämän fenomenografisen tutkimuksen teoriapohja muodostettiin
perehtymällä aikaisempiin tutkimuksiin. Aineistonkeruumenetelmänä oli
puolistrukturoitu teemahaastattelu, johon osallistui kuusi alakoulun
luokanopettajaa. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä analyysiä.
Aineistosta nousi keskeisinä kielentämistä kuvaavina käsitteinä
sanoittaminen, konkretisointi ja ymmärtäminen. Opettajat näkivät kielentämisen
edistävän matemaattisen ajattelun ja ymmärtämisen kehittymistä ja oppimista.
Keskeisinä keinoina he käyttivät selittämistä, piirtämistä, välineitä ja sanallisia
ongelmanratkaisutehtäviä. Opettajien käsitysten mukaan oppikirjan tulisi toimia
opetuksen runkona ja tukea opetusta, oppimista ja eriyttämistä.
Tutkimus vahvistaa käsitystä siitä, että opettajat pitävät matematiikan
kielentämistä tärkeänä opetuksessa ja oppimisessa. Heidän käsityksiensä
mukaan opetuksen ja oppikirjojen tulee tukea matematiikan kielentämistä,
sanoittamista, ymmärtämistä ja konkretisointia.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304182520Use this for linking
Language
Finnish
Copyright© The Author(s)