Luokanopettajien käsityksiä alkuopetuksen ja kolmannen luokan välisestä nivelvaiheesta
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä nivelvaiheesta siirryttäessä alkuopetuksesta kolmannelle luokalle. Alkuopetuksen ja kolmannen luokan välinen nivelvaihe on yksi perusopetuksen alakoulun kolmesta nivelvaiheesta. Tutkimustehtävänä oli jäsentää luokanopettajien erilaisia käsityksiä nivelvaiheesta, siirtymän käytännöistä sekä oppilaan oppimista ja hyvinvointia edistävistä toimintatavoista siirtymässä. Sujuvat siirtymät tekevät oppilaan koulupolusta ehyen.
Tutkimukseen haastateltiin kuutta perusopetuksen luokanopettajaa. Haastattelut toteutettiin yksilöllisesti teemahaastattelun periaatteita soveltaen, jäsenteleviä tutkimuskysymyksiä hyödyntäen. Tutkimusmetodiksi valikoitui fenomenografinen menetelmä, joka ohjasi koko tutkimusprosessia vaikuttaen tutkimuskysymyksiin, aineiston hankintaan, aineiston analyysiin ja tutkimusraportin laatimiseen.
Luokanopettajien käsitykset alkuopetuksen ja kolmannen luokan välisestä nivelvaiheesta jakautuivat seitsemään yläkategoriaan, jotka vastasivat kahteen tutkimuskysymykseen. Tutkimuskysymyksistä ensimmäinen nosti esiin luokanopettajien käsitykset nivelvaiheen luonteesta ja siirtymään liittyvistä haasteista. Toisen tutkimuskysymyksen pohjalta näkökulmiksi muodostuivat monipuolinen yhteistyö sekä opetuksellinen muutos siirtymässä. Nivelvaiheeseen suunnattu riittävä resurssi, oppilaan pohjataitojen kehittyminen alkuopetuksessa, yhteistyön merkitys sekä vertaisten tuki siirtymässä nähtiin tärkeänä.
Tässä siirtymässä tarvitaan riittävästi resursseja nivelvaihetta sujuvoittavien ja oppilasta tukevien käytäntöjen toteuttamiseksi. Siirtymä alkuopetuksesta kolmannelle luokalle tulisikin huomioida osana ehyttä koulupolkua.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24542]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajien ja kuudennen luokan oppilaiden käsityksiä englannin suullisesta kielitaidosta
Liukkonen, Niina (2019)Perusopetuksessa alakoulun puolella englantia saattaa opettaa luokanopettaja, jolla ei ole aineenopettajan pätevyyttä englannin kielessä. Onkin tärkeää kartoittaa luokanopettajien käsityksiä yhdestä kielitaidon osa-alueesta, ... -
"Se on se tahto tehä yhdessä sitä hommaa" : esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä koulusiirtymässä
Kolehmainen, Jasmina; Pietiläinen, Jenni (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä omasta ja toistensa asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä koulusiirtymässä. Lisäksi tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, mitkä asiat ... -
"Minä voin kasvattaa lasta musiikkiin" : musiikkia opettavien luokanopettajien käsityksiä alakoulun musiikkikasvatuksesta
Räisänen, Päivi (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia musiikkia alakoulussa opettavien luokanopettajien käsityksiä musiikkikasvatus –käsitteestä, millaisena musiikkikasvattajina he itsensä käsittävät ja mikä käsitys heillä on musiikin ... -
Luokanopettajien käsityksiä taitavasta oppijasta ja taitavaan oppimiseen ohjaamisesta
Laakeri, Maria (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata luokanopettajien käsityksiä taitavasta oppijasta ja taitavaan oppijuuteen ohjaamisesta. Tarkoituksena on myös peilata opettajien käsityksiä oppimisen itsesäätelyn teoriaan, ...