dc.contributor.advisor | Karkulehto, Sanna | |
dc.contributor.author | Järvinen, Juuli | |
dc.date.accessioned | 2023-04-18T05:35:24Z | |
dc.date.available | 2023-04-18T05:35:24Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86385 | |
dc.description.abstract | Sivututkielmani käsittelee tunnetason turvallisuuden merkitystä kirjoittamisen ja kirjallisuuden opetuksessa. Tunnetason turvallisuutta voidaan useiden tutkimusten ja teorioiden perusteella pitää merkittävänä tekijänä oppimiselle ja hyvinvoinnille. Kirjoittamisen ja kirjallisuuden opetuksen näkökulmasta aihetta ei ole juuri tutkittu.
Tutkielmassani laadin aiheeseen liittyvän tutkimuksen ja teorian pohjalta kirjallisuuskatsauksen, jossa teen yhteenvetoa tunnetason merkityksestä tässä kontekstissa. Kirjallisuuskatsaukseni osoittaa, että tunnetason turvallisuudella on keskeinen rooli myös kirjoittamisen ja kirjallisuuden opetuksessa. Tutkielmani vahvistaa tunnetason turvallisuuden merkitystä ihmisen perustarpeena. Kirjoittamisessa se tulee esiin kirjoittamisprosessin henkilökohtaisuudessa, ja kirjallisuudessa teosten sisältämien vaikeiden aiheiden käsittelyssä, jotka edellyttävät tunnetasoltaan turvallista tilaa.
Opettaja voi omalla toiminnallaan edistää tunnetason turvallisuutta. Opettajan tulee ensiksi tiedostaa tunnetason turvallisuuden merkitys, jotta hän osaa huomioida tämän opetuksessaan. Toiseksi opetta-jan pedagogiset työtavat voivat olla sensitiivisiä ja tunnetason turvallisuutta tukevia. Myös arvioinnin suhteen opettaja voi olla sensitiivinen huomioimalla oppijoiden tunteita ja tarpeita. | fi |
dc.format.extent | 28 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Tunnetason turvallisuus kirjoittamisen ja kirjallisuuden opetuksessa | |
dc.type | working paper | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202304182509 | |
dc.type.ontasot | Seminar report | en |
dc.type.ontasot | Seminaarityö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kirjallisuus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Literature | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_8042 | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.type.publication | workingPaper | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 304 | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | turvallisuus | |
dc.subject.yso | kirjallisuus | |
dc.subject.yso | kirjoittaminen | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | pedagogiikka | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation). | en |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema.. | fi |