Tunnetason turvallisuus kirjoittamisen ja kirjallisuuden opetuksessa
Authors
Date
2023Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Sivututkielmani käsittelee tunnetason turvallisuuden merkitystä kirjoittamisen ja kirjallisuuden opetuksessa. Tunnetason turvallisuutta voidaan useiden tutkimusten ja teorioiden perusteella pitää merkittävänä tekijänä oppimiselle ja hyvinvoinnille. Kirjoittamisen ja kirjallisuuden opetuksen näkökulmasta aihetta ei ole juuri tutkittu.
Tutkielmassani laadin aiheeseen liittyvän tutkimuksen ja teorian pohjalta kirjallisuuskatsauksen, jossa teen yhteenvetoa tunnetason merkityksestä tässä kontekstissa. Kirjallisuuskatsaukseni osoittaa, että tunnetason turvallisuudella on keskeinen rooli myös kirjoittamisen ja kirjallisuuden opetuksessa. Tutkielmani vahvistaa tunnetason turvallisuuden merkitystä ihmisen perustarpeena. Kirjoittamisessa se tulee esiin kirjoittamisprosessin henkilökohtaisuudessa, ja kirjallisuudessa teosten sisältämien vaikeiden aiheiden käsittelyssä, jotka edellyttävät tunnetasoltaan turvallista tilaa.
Opettaja voi omalla toiminnallaan edistää tunnetason turvallisuutta. Opettajan tulee ensiksi tiedostaa tunnetason turvallisuuden merkitys, jotta hän osaa huomioida tämän opetuksessaan. Toiseksi opetta-jan pedagogiset työtavat voivat olla sensitiivisiä ja tunnetason turvallisuutta tukevia. Myös arvioinnin suhteen opettaja voi olla sensitiivinen huomioimalla oppijoiden tunteita ja tarpeita.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Seminaarityöt [143]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Se ei oo pojille niin luontasta" : kirjoittamisen opetuksen ja sukupuolen rakentuminen äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa
Käkelä, Hanna (2013)Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisiksi kirjoittamisen opetus, kirjoittamisen opettajan identiteetti ja oppilaiden sukupuoli rakentuvat äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa. Tutkin diskurssianalyyttistä ... -
Lukemisen linjaukset : lukutaito ja sen opetus perusopetuksen äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmissa
Kauppinen, Merja (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
Kirjoittamisen diskurssit lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelman perusteissa ja äidinkielen ylioppilaskokeen määräyksissä
Erra, Satu; Svinhufvud, Kimmo (Kotikielen Seura, 2017) -
Kirjallisuuden, kirjoittamisen ja tarinoiden kulttuurihistoriaa sekä terapeuttista voimaa avaava teos.
Maanmieli, Karoliina (Suomen Kirjallisuusterapiayhdistys, 2019) -
Opettajan ja kahdeksasluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kirjoittamisen opetuksesta äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineessa
Määttänen, Tiia-Tuulia (2019)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia käsityksiä tutkimani kahdeksannen luokan oppilailla ja äidinkielenopettajalla on kirjoittamisen opetuksesta sekä millaisia yhteneväisyyksiä ja eroja näillä käsityksillä ...