Sosiaalisessa mediassa tapahtuva vallankäyttö : koululaisten tarinoita nettikiusaamisesta
Nykypäivänä yksi lasten ja nuorten vertaissuhteisiin liittyvän vallankäytön
muoto on sosiaalisen median välityksellä tapahtuva häirintä. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 4.–5.- ja 8. -luokkalaisten lasten ja nuorten vertaissuhteissa sosiaalisessa mediassa tapahtuvia konfliktitilanteita ja vallankäyttöä. Tutkimuksen
tavoitteena oli selvittää, millaisia merkityksiä sosiaalinen media saa 4.–5.- ja 8-
luokkalaisten lasten ja nuorten tarinoissa.
Metodisesti tutkielma kiinnittyi kerronnalliseen tutkimukseen. Tutkielman
aineisto on osa VALTAKO- tutkimushankkeen -Konfliktit ja vallankäyttö lasten
ja nuorten lähisuhteissa –tarkastelukulmana kerrotut tunteet ja toimijuus- kirjoitelma-aineistoa, joka koostuu 125 lasten ja nuorten kirjoitelmasta. Tämän tutkielman aineistoon valikoitui 52 tarinaa, joissa joko kuvaaminen tai sosiaalinen media oli mainittuna.
Tutkielman aineisto analysoitiin narratiivisin menetelmin. Tarinat olivat jaettavissa neljään tarinatyyppiin: torjunta ja särkymistarinat, aikuisen rooli tilanteiden ratkaisijana tarinat, sosiaalinen media anonyymin vallankäytön välineenä
tarinat sekä valistustarinat. Nämä neljä tarinaa kuvaavat lasten ja nuorten kokemuksia ja tunteita ja ilmentävät tutkimukseen osallistuneiden lasten ja nuorten
ajatuksia.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kiusaaminen sosiaalisessa mediassa nuorten keskuudessa
Kettunen, Maija (2014)Tässä tutkielmassa selvitettiin nuorten käsityksiä ja kokemuksia kiusaamisesta sosiaalisessa mediassa sekä heidän käsityksiään siitä, millaiset nuoret ovat yleensä verkkokiusaamisen osapuolina. Lisäksi selvitettiin nuorten ... -
Sosiaalisessa mediassa kiusaamista kokeneiden nuorten itsetunto
Ylinen, Laura (2019)Tämän pro gradu -työn tarkoituksena on selvittää nuorten kokemuksia sosiaalisessa mediassa tapahtuvasta kiusaamisesta. Lisäksi tutkitaan kiusaamista kokevien nuorten itsetuntoa kaksiulotteisen itsetuntomallin avulla. ... -
Millaisia taitoja sosiaalisessa mediassa tapahtuva ohjaus edellyttää?
Kettunen, Jaana (Koordinaatti - Nuorten tieto- ja kehittämiskeskus, Oulun kaupunki, 2016) -
Nettikiusaamisen automaattinen havainnointi sosiaalisessa mediassa
Grönberg, Elsalotta (2023)Tässä tutkielmassa tutkittiin erilaisia keinoja nettikiusaamisen automaattiseen havainnointiin sosiaalisessa mediassa. Sosiaalinen media on kehittynyt 2000-luvun alusta lähtien ja nykyään miljoonat ihmiset maailmanlaajuisesti ... -
Miten torjua verkkovihaa sosiaalisessa mediassa?
Nousiainen, Tuula (Jyväskylän yliopisto, 2018)Keskustelu nettikiusaamisesta ja verkkovihan leviämisestä on tuskin jäänyt keneltäkään huomaamatta. Yhdessä nuorten aktiivisen sosiaalisen median käytön kanssa asiaton verkkokäyttäytyminen haastaa mediakasvatusta. Nuoret ...