Sosiaalisesta mediasta kerätty massadata ja sen analytiikka
Sosiaalinen media ja massadata ovat nousseet 2000-luvulla merkittäviksi tekijöiksi yhteiskunnissa ja liiketoiminnassa. Sosiaalinen media koostaa sisälleen
suuren määrän käyttäjiä, jotka tuottavat myös huomattavia määriä dataa ja tämä
tekee sosiaalisesta mediasta yhden suurimmista massadatan lähteistä. Tässä tutkielmassa pyritään selvittämään, minkälaista on sosiaalisen median massadata ja massadata-analytiikka. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja kirjallisuutta valittaessa pyrittiin valitsemaan julkaisuja, jotka on julkaistu 2010 jälkeen.
Sosiaalisen median massadatan huomattiin soveltuvan hyvin massadatan
määritelmiin ja sillä todettiin olevan tiettyjä sille ominaisia piirteitä struktuurin
ja datan luotettavuuden osalta. Analytiikan osalta todettiin erityisesti event processing-mallilla olevan merkittävä rooli sosiaalisen median massadata-analytiikan osalta. Social median and big data have had a significant role in shaping the business
and societies of the 21st century. Social media includes many users who produce
a lot of data and this fact make social media one of the biggest sources of big data.
The goal of this thesis is to find the nature of social media big data. The thesis
was done as a literature review and literature from 2010 and newer were prioritized.
Social media big data was found to conform to the definition of big data and
it was also noted to have some key characteristics unique to it, which concern the
data structure and reliability of the data. On the social media big data analytics,
it was found that event processing model is one of the key analytics models for
social media big data.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5367]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Massadatan vaikutukset yritysten päätöksentekoon
Vartiainen, Emil (2017)Teknologinen kehitys on mahdollistanut ympärillämme suurella nopeudella syntyvän, monimuotoisien ja määrällisesti valtavan massadatan keräämisen ja hyödyntämisen. Yritykset eivät kuitenkaan pysty hyödyntämään kaikkea ... -
Massadatan hyödyntäminen toimitusketjussa
Tarvainen, Jenna (2019)Suuria määriä dataa muodostuu jatkuvasti monista eri lähteistä niin yrityksien sisältä kuin ulkopuolelta. Tällaista nopeasti muodostuvaa ja monissa eri muodoissa olevaa valtavaa määrää dataa kutsutaan massadataksi. Yritykset ... -
Datatieteilijän kompetenssien määritteleminen
Pinola, Teemu (2015)Tässä pro gradu – tutkielmassa tarkasteltiin datatieteilijän kompetensseja. Kompetensseja lähestyttiin kahdesta eri näkökulmasta, tieteellisen kirjallisuu- den pohjalta sekä empiirisesti työpaikkailmoitusten kautta. ... -
Datan hyödyntäminen verkkokaupan liiketoimintajohtamisen päätöksenteossa
Tuominen, Valtteri (2023)Verkkokauppojen liiketoiminnasta kertyvän datan määrä kasvaa jatkuvasti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten verkkokauppojen dataa saadaan hyödynnettyä liiketoiminnan päätöksenteossa. Tutkielma suoritettiin ... -
Johtajien näkemyksiä sosiaalisesta mediasta työyhteisöviestinnässä
Huuskonen, Susanna (2016)Tämän puheviestinnän maisterintutkielman tavoitteena oli selvittää johtajien kokemuksia ja käsityksiä sosiaalisesta mediasta työyhteisöviestinnässä. Tutkimuksessa selvitettiin työyhteisöviestinnän tavoitteita ja funktioita, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.