Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorVauhkonen, Anneli
dc.contributor.authorSaaranen, Terhi Kristiina
dc.contributor.authorPajari, Juha
dc.contributor.authorSalminen, Leena
dc.contributor.authorKoskinen, Camilla
dc.contributor.authorKoskinen, Monika Katarina
dc.contributor.authorKoivula, Meeri
dc.contributor.authorLähteenmäki, Marja-Leena
dc.contributor.authorSjögren, Tuulikki
dc.contributor.authorKorpi, Hilkka
dc.contributor.authorRyhtä, Iina
dc.contributor.authorMikkonen, Kristina
dc.contributor.authorKääriäinen, Maria
dc.contributor.authorSormunen, Marjorita
dc.date.accessioned2023-04-03T06:12:27Z
dc.date.available2023-04-03T06:12:27Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationVauhkonen, A., Saaranen, T. K., Pajari, J., Salminen, L., Koskinen, C., Koskinen, M. K., Koivula, M., Lähteenmäki, M.-L., Sjögren, T., Korpi, H., Ryhtä, I., Mikkonen, K., Kääriäinen, M., & Sormunen, M. (2020). Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opettajien digitaalinen osaaminen. <i>Hoitotiede</i>, <i>32</i>(3), 204-217. <a href="https://journal.fi/hoitotiede/article/view/128473" target="_blank">https://journal.fi/hoitotiede/article/view/128473</a>
dc.identifier.otherCONVID_182557580
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86230
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli kuvata sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan (soteku) opettajien (n=388) digitaalista osaamista osana TerOpe-hanketta. Aineisto kerättiin DigCompEdu CheckIn Self-reflection Tool -itsearviointityökaluun perustuvalla mittarilla, joka sisälsi 21 (strukturoitua) väittämää ja yhden avoimen kysymyksen. DigCompEdu-viitekehyksen kuutta osa-aluetta (ammatillinen sitoutuminen, digitaaliset resurssit, opettaminen ja oppiminen, arviointi, oppijoiden voimaannuttaminen ja oppijoiden digitaalisen osaamisen tukeminen) käytettiin sekä määrällisen aineiston keskiarvomuuttujien muodostamisessa että laadullisen aineiston deduktiivis-induktiivisen analyysin runkona. Opettajat olivat motivoituneita kehittämään digitaalista osaamistaan ja kokivat sen kehittämisen tarpeelliseksi. He laativat ja hallinnoivat digitaalista opetusmateriaalia ja käyttivät digitaalista teknologiaa säännöllisesti opetuksessa. Vähäiset resurssit, kuten riittämätön aika, tuki ja koulutus, vähensivät opettajien mahdollisuuksia kehittää digitaalista osaamistaan ja digitaalisen teknologian hyödyntämistä opetuksessa ja oppimisessa. Tuloksia voidaan hyödyntää soteku-alan opettajien jatko- ja täydennyskoulutuksen sekä terveystieteiden opettajakoulutuksen kehittämisessä. Opettajat tarvitsevat aikaa, tukea, koulutusta ja käyttäjäystävällisiä järjestelmiä digitaalisen teknologian hyödyntämiseen opetuksessa ja oppimisessa.fi
dc.description.abstractThe purpose of the study was to describe the digital competence of social, health care and rehabilitation educators (n=388) as part of the TerOpe project. The data were collected using the DigCompEdu CheckIn Self-reflection Tool, which contained 21 (structured) variables and one open-ended question. DigCompEdu Framework containing six areas (professional engagement, digital resources, teaching and learning, assessment, empowering learners, and facilitating learners’ digital competence) was used in forming the mean variables of the quantitative data, and as a framework in the deductive-inductive analysis of qualitative data. The educators were motivated to develop their digital competence and felt the development necessary. They created and managed digital teaching materials and used digital technology in teaching regularly. Limited resources, such as inadequate time, support and training, reduced educators’ ability to develop their digital competence and to use digital technologies in teaching and learning. The results can be used to develop continuing and in-service education of social, health care and rehabilitation educators, and teacher education in health sciences. Educators need time, support, education and user-friendly systems to utilize digital technology in teaching and learning.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSairaanhoitajien koulutussäätiö
dc.relation.ispartofseriesHoitotiede
dc.relation.urihttps://journal.fi/hoitotiede/article/view/128473
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othercompetence
dc.subject.otherdigital
dc.subject.othereducator
dc.subject.othereducation
dc.subject.otherhealth care
dc.subject.otherteachers
dc.subject.otherdigital competence
dc.titleSosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opettajien digitaalinen osaaminen
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202304032365
dc.contributor.laitosLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.oppiaineFysioterapiafi
dc.contributor.oppiainePhysiotherapyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange204-217
dc.relation.issn0786-5686
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume32
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Sairaanhoitajien koulutussäätiö, 2020
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysokuntoutus
dc.subject.ysodigitaaliset taidot
dc.subject.ysoammatilliset opettajat
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysoosaamisen kehittäminen
dc.subject.ysoterveysala
dc.subject.ysokoulutus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysososiaaliala
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3320
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p39598
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21826
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8343
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38391
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p26126
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p84
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1117
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13916
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
jyx.fundinginformationOpetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa hallituksen kärkihankkeessa (TerOpe) kuusi terveystieteiden opettajankoulutusta järjestävää yliopistoa sekä opettajankoulutusta järjestävä ammattikorkeakoulu kehittivät opettajien perus- ja täydennyskoulutusta.
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright