dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Saarikoski, Aliisa | |
dc.date.accessioned | 2023-04-03T05:49:36Z | |
dc.date.available | 2023-04-03T05:49:36Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86226 | |
dc.description.abstract | Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastelen alakoulun juhlakulttuuria. Esittelen alakoulun juhlaperinteiden syntyhistoriaa. Tarkastelen, miltä perinteiset juhlat näyttävät nykyaikana, ja kartoitan niiden muutosta osana muuttuvaa yhteiskuntaa. Esittelen uudempia koulun juhlia, jotka ovat muodostuneet osaksi koulun juhlakalenteria.
Tutkielmassani kartoitan, millaiset opetukselliset ja kasvatukselliset tavoitteet koulun juhlilla on ollut peruskoulun opetussuunnitelmissa eri vuosina ja vuosikymmeninä. Opetussuunnitelmien rinnalla tarkastelen suomalaisen yhteiskunnan ja koulujärjestelmän muutoksia tilastojen kautta. Aiheeseen liittyvän tutkimuksen pohjalta kartoitan, millä tavalla yhteiskunnallinen muutos näyttäytyy koulussa ja sen juhlissa. Pohdin myös, miltä juhlakulttuuri voi näyttää tulevaisuuden koulussa.
Koulun juhliin vaikuttavat monet tekijät, eivätkä päätökset koulun juhlien sisällöstä ole yksiselitteisiä. Aiheen tutkiminen on silti tärkeää, jotta on mahdollista ymmärtää näitä monia muuttuvia tekijöitä koulumaailmassa. Menneisyyden ja nykyhetken tuntemus auttaa pitämään juhlakulttuurin ajantasaisena. Koulun juhlia koskevassa yhteiskunnallisessa keskustelussa, päätöksenteossa ja tutkimuksissa opettajat, tutkijat, vanhemmat, poliitikot ja päättäjät ovat saaneet äänensä kuuluville. Näen aiheen pohjalta mahdollisuuksia jatkotutkimukselle. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista selvittää, millaisia toiveita ja odotuksia oppilailla on liittyen koulun juhliin ja juhlakulttuuriin sekä miten oppilaat ovat osallisina koulun juhlien valmistelussa. | fi |
dc.format.extent | 34 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | koulujuhlat | |
dc.subject.other | juhlakulttuuri | |
dc.title | Alakoulun juhlakulttuuri | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202304032361 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | juhlat | |
dc.subject.yso | kulttuurikasvatus | |
dc.subject.yso | monikulttuurisuus | |
dc.subject.yso | kulttuuriperintö | |