Kulttuurin laajakaistalla - matkalla elämyksistä sivistykseen : kulttuurikasvatushankkeen arviointitutkimus
Tämän pro gradutyön tarkoituksena on arvioida Kulttuurin laajakaista -hankkeen onnistumista vuosina 2004–2009. Kulttuurin laajakaista on edelleen toimiva yhdeksän Helsingissä sijaitsevan kansallisen kulttuurilaitoksen yhteistyöhanke, jonka tarkoituksena on tutustuttaa nuoria kansalliseen kulttuuriperintöön. Oppimateriaalina toimivat kulttuurilaitosvierailut, Kansalliset kulttuurilaitokset -julkaisu sekä verkkosivut tehtävineen. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää mitkä tekijät edesauttoivat hankkeen onnistumista ja mitkä muodostuivat ongelmakohdiksi. Arvioinnin tarkoitus on tuottaa tietoa ja ymmärtää paremmin kulttuurikasvatushankkeen toimivuutta sekä kulttuurilaitosten sopivuutta koulujen oppimisympäristöksi.
Tutkimuksessa on käytetty laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Aineisto on kerätty hanketta toteuttavalta osapuolelta eli kulttuurilaitoksilta puolistrukturoiduilla sähköpostikyselyillä. Mukana on myös vertailevan kohteena hankkeeseen osallistuneiden koulujen näkemyksiä, jotka on kerätty sähköisellä palautelomakkeella hankkeen verkkosivuilla. Tutkimuksessa Kulttuurin laajakaista -hankkeen onnistumista arvioidaan muun muassa kokemuksellisen oppimisen näkökulmasta. Kansallisen kulttuuriperinnön tärkeys ja hankkeen kohderyhmä nuoret ovat myös arvioinnin kohteena.
Hankkeen keskeisimpinä onnistumiskriteereinä pidettiin opetussuunnitelmiin linkittyvää oppimateriaalia, kokemuksellisuutta sekä hyvin toimivaa kulttuurilaitoksien välistä yhteistyötä. Hankkeen suurimpana hankaluutena on ollut rahoituksen epävarmuus ja siitä johtuva projekti-luonne, mikä on vaikeuttanut koulujen sitoutumista hankkeeseen sekä hankkeen toiminnan kehittämistä. Käytännön toteutuksen muita ongelmina olivat vierailuohjelman aikataluttaminen sekä matkakustannukset Helsingin ulkopuolelta osallistuttaessa.
Kulttuurin laajakaista on tarjonnut kouluille uusia oppimisympäristöjä sekä monikäyttöistä oppimateriaalia. Kulttuurilaitoksille hanke on antanut uusia pedagogisia malleja yleisötyön toteutukseen. Hanke on myös tuonut laitoksiin uusia yleisöjä ja kasvattanut henkilökunnan pedagogista tietotaitoa. Kulttuurin laajakaista on myös vaikuttanut kaksikielisten (suomi/ruotsi) oppimisympäristöjen käyttömahdollisuuksien laajenemiseen.
Kulttuurin laajakaistan tarjoamia mahdollisuuksia kokemukselliseen oppimiseen sekä eheyttävään opetukseen pidettiin hienona. Hankkeen tavoite avata ovia kulttuurilaitoksiin sekä herättää kiinnostusta taiteen, kulttuurin, tutkimuksen ja tiedon maailmaan on toteutunut odotetusti. Hankkeen jatkuessa oppimateriaali tulee vaatimaan kehittämistä sekä toiminnan ylläpito uusia rahoitus- ja toimintamalleja.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29149]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sprachen außerhalb der Schule : Erfahrungen finnischer Gymnasiasten während eines internationalen Schüleraustausches
Tiittanen, Tiina (2015)Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen suomalaisten lukiolaisten kokemuksia kansainvälisestä oppilasvaihdosta Saksassa. Yksi keskeisistä tavoitteistani oli selvittää, kuinka oppilaat kokevat vieraalla kielellä toimimisen ... -
Savuverhon taakse : draama kirjallisuudenopetuksen työtapana
Åkerblad, Eeva (2015)Pro gradu -työssäni tarkastelen draamaa kirjallisuudenopetuksen työtapana. Vuonna 2016 käyttöön otettavat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet osoittavat, että draama on työtapana ajankohtainen ja suositeltu. ... -
Kuusi kuukautta kokemuskoulua : 4H-tapahtumatuottajavalmennus
Skippari, Virpi (2016)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan aktiivista kansalaisuutta kehittävän oppimisympäristön rakentumista tapahtumatuottajavalmennuksessa. Ajankohtaisuutta tutkimukselleni tuo työelämän muutos joka heijastuu myös ... -
Vuorovaikutusta luokkahuoneessa : opettajien ja oppilaiden toiminta kirjallisuuden opetuksen prosessidraamatunneilla
Maunu, Marika (2011)Tutkimus käsittelee luokkahuoneen vuorovaikutusta kirjallisuuden opetuksen tunneilla, joilla opetusmenetelmänä on yhteistoiminnallisuutta ja kokemuksellisuutta korostava prosessidraama. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, ... -
Visuaalinen tutkimus elämys- ja seikkailukokemusten merkityksistä opiskelijoille luontoliikuntakurssilla Norjassa
Linjama, Leena (2014)Linjama, Leena. 2014. Visuaalinen tutkimus elämys- ja seikkailukokemusten merkityksistä opiskelijoille luontoliikuntakurssilla Norjassa. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopis-to. Liikuntapedagogiikan pro gradu ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.