Elämänkatsomustiedon oppiaine opetussuunnitelmassa
Authors
Date
2023Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
© The Author(s)
Elämänkatsomustiedon opetussuunnitelma on osa valtakunnallista ja paikallista opetussuunnitelmaa. Se on myös keskeinen osa katsomuskasvatuksen opetusta suomalaisessa koulutusjärjestelmässä. Tässä pro gradu –tutkimuksessa selvitetään, millainen on elämänkatsomustiedon opetuksen luonne ja millaisia ovat paikallisten opetussuunnitelmien painotukset. Aineistoni on kerätty vuonna 2019, kun aloitin tekemään pro gradu -tutkielmaani. Aineisto on kerätty internetistä, etsimällä 18 eri puolilla Suomea olevien maakunta-alueiden paikalliset opetussuunnitelmat elämänkatsomustiedon oppiaineen osalta, koskien vuosiluokkia 1–2 ja 3–6.
Teoreettisessa viitekehyksessä esitellään ensin elämänkatsomustiedon oppiaineen historiaa ja asemaa alakoulun oppiaineena. Samalla elämänkatsomustieto asetetaan opetussuunnitelman viitekehykseen. Tämän jälkeen tutkimuksessa tarkastellaan opetussuunnitelmaa ja sen historiaa sekä didaktisia näkökulmia. Näiden näkökulmien jälkeen esitetään tutkimustehtävään liittyvät näkemykset sekä aineiston analyysin kulku.
Tutkimustulosten mukaan elämänkatsomustiedon oppiaineen opetussuunnitelmien kuvauksissa korostetaan taitoja, joita oppilaat tarvitsevat voimakkaasti globalisoituvassa ja muuttuvassa maailmassa. Monipuolinen katsomuksellinen ja kulttuurinen osaaminen ovat keskeinen osa nykyajan yhteiskunnan ymmärrystä. Elämänkatsomustieto oppiaineena tukee myös erinomaisesti laaja-alaisia oppimisentaitoja, jotka tukevat mm. oppilaiden osallistumista, vaikuttamista ja vastuullisuutta. Tutkimustulokset osoittivat myös, että elämänkatsomustiedon paikkakuntakohtaiset opetussuunnitelmat ovat melko monimuotoiset ja samojen sisältöjen, tehtävien ja laaja-alaisen osaamisen esitystavat voivat olla hyvinkin erilaisia keskenään. Vaikka
3
valtakunnallinen opetussuunnitelma antaa raamit paikallisille opetussuunnitelmille, ja paikallisista opetussuunnitelmista ei mitään voi jättää pois, voidaan samat asiat esittää hyvin monella eri tavalla samoissa kohdissa opetussuunnitelmien oppiainekohtaisia osuuksia.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29755]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Hyvinvointi valtakunnallisessa vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa : tutkimus opetussuunnitelman oppilaan hyvinvoinnin edistämisen keinoista ja hyvinvointikäsityksestä
Peltomäki, Laura (2018)Tässä tutkielmassa tarkastellaan sitä, kuinka vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet pyrkivät edistämään oppilaiden hyvinvointia. Lisäksi kartoitetaan uuden opetussuunnitelman hyvinvointikäsitystä vertaamalla ... -
Koulutuksellisen tasa-arvon diskurssit ja toimijat peruskoulun tuntijakouudistuksessa
Siekkinen, Kirsi (University of Jyväskylä, 2017)In this research the interest was to understand the discursive formation of educational equality in political texts concerning the national core curriculum in Finland in the beginning of 2010s. The research problem was ... -
Educational equality discourses in the Finnish comprehensive school system
Siekkinen, Kirsi (Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2017) -
Ohjelmoinnin opettaminen osana perusopetusta : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Jahnukainen, Otto (2020)Tässä kandidaatin tutkielmassa tarkastellaan ohjelmoinnnin opettamista perusopetuksessa kansainvälisesti systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Katsauksen kohteena on kahden tietotekniikan alan tiedelehden vuosikerrat ... -
Spontaania iloa ja kokonaisvaltaista ymmärtämistä : musiikin ja muiden oppiaineiden integraatiomahdollisuudet alakoulussa
Pöntinen, Iina (2020)Selvitän tutkielmassani, millaisia oppiainesisältöjä voi integroida musiikkiin käytännön koulutyöskentelyssä ja miten musiikin ja muiden oppiaineiden integraatio näkyy Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014). Lisäksi ...