Elämänkatsomustiedon oppiaine opetussuunnitelmassa
Tekijät
Päivämäärä
2023Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Elämänkatsomustiedon opetussuunnitelma on osa valtakunnallista ja paikallista opetussuunnitelmaa. Se on myös keskeinen osa katsomuskasvatuksen opetusta suomalaisessa koulutusjärjestelmässä. Tässä pro gradu –tutkimuksessa selvitetään, millainen on elämänkatsomustiedon opetuksen luonne ja millaisia ovat paikallisten opetussuunnitelmien painotukset. Aineistoni on kerätty vuonna 2019, kun aloitin tekemään pro gradu -tutkielmaani. Aineisto on kerätty internetistä, etsimällä 18 eri puolilla Suomea olevien maakunta-alueiden paikalliset opetussuunnitelmat elämänkatsomustiedon oppiaineen osalta, koskien vuosiluokkia 1–2 ja 3–6.
Teoreettisessa viitekehyksessä esitellään ensin elämänkatsomustiedon oppiaineen historiaa ja asemaa alakoulun oppiaineena. Samalla elämänkatsomustieto asetetaan opetussuunnitelman viitekehykseen. Tämän jälkeen tutkimuksessa tarkastellaan opetussuunnitelmaa ja sen historiaa sekä didaktisia näkökulmia. Näiden näkökulmien jälkeen esitetään tutkimustehtävään liittyvät näkemykset sekä aineiston analyysin kulku.
Tutkimustulosten mukaan elämänkatsomustiedon oppiaineen opetussuunnitelmien kuvauksissa korostetaan taitoja, joita oppilaat tarvitsevat voimakkaasti globalisoituvassa ja muuttuvassa maailmassa. Monipuolinen katsomuksellinen ja kulttuurinen osaaminen ovat keskeinen osa nykyajan yhteiskunnan ymmärrystä. Elämänkatsomustieto oppiaineena tukee myös erinomaisesti laaja-alaisia oppimisentaitoja, jotka tukevat mm. oppilaiden osallistumista, vaikuttamista ja vastuullisuutta. Tutkimustulokset osoittivat myös, että elämänkatsomustiedon paikkakuntakohtaiset opetussuunnitelmat ovat melko monimuotoiset ja samojen sisältöjen, tehtävien ja laaja-alaisen osaamisen esitystavat voivat olla hyvinkin erilaisia keskenään. Vaikka
3
valtakunnallinen opetussuunnitelma antaa raamit paikallisille opetussuunnitelmille, ja paikallisista opetussuunnitelmista ei mitään voi jättää pois, voidaan samat asiat esittää hyvin monella eri tavalla samoissa kohdissa opetussuunnitelmien oppiainekohtaisia osuuksia.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Hyvinvointi valtakunnallisessa vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa : tutkimus opetussuunnitelman oppilaan hyvinvoinnin edistämisen keinoista ja hyvinvointikäsityksestä
Peltomäki, Laura (2018)Tässä tutkielmassa tarkastellaan sitä, kuinka vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet pyrkivät edistämään oppilaiden hyvinvointia. Lisäksi kartoitetaan uuden opetussuunnitelman hyvinvointikäsitystä vertaamalla ... -
Miksi vanhempi valitsee elämänkatsomustiedon lapsensa katsomusaineeksi
Ahonen, Paula (2014)Ahonen, P. 2013. Miksi vanhempi valitsee elämänkatsomustiedon lapsensa katsomusaineeksi. Elämänkatsomustiedon oppilaiden vanhempien ajatuksia koulumaailmassa esiintyvistä katsomuksellisista kysymyksistä. Jyväskylän yliopisto. ... -
Spontaania iloa ja kokonaisvaltaista ymmärtämistä : musiikin ja muiden oppiaineiden integraatiomahdollisuudet alakoulussa
Pöntinen, Iina (2020)Selvitän tutkielmassani, millaisia oppiainesisältöjä voi integroida musiikkiin käytännön koulutyöskentelyssä ja miten musiikin ja muiden oppiaineiden integraatio näkyy Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014). Lisäksi ... -
Ohjelmoinnin opettaminen osana perusopetusta : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Jahnukainen, Otto (2020)Tässä kandidaatin tutkielmassa tarkastellaan ohjelmoinnnin opettamista perusopetuksessa kansainvälisesti systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Katsauksen kohteena on kahden tietotekniikan alan tiedelehden vuosikerrat ... -
Monikielisyys perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa
Putz, Juho (2018)Kielten moninaisuus suomalaisessa yhteiskunnassa on lisääntynyt 2000-luvulla merkittävästi. Sen myötä monikielisyys ja siihen liittyvät kysymykset ovat koulumaailmassa aikaisempaa selvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tavoitteena ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.