“I love learning new things” : An institutional logics perspective on learning in professional journalism
Koivula, M., Saari, T., & Villi, M. (2024). “I love learning new things” : An institutional logics perspective on learning in professional journalism. Journalism, 25(4), 881-899. https://doi.org/10.1177/14648849231167786
Julkaistu sarjassa
JournalismPäivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s) 2023
In contemporary working life, journalists are often faced with the pressures of an increasingly precarious field where employment is less stable and more contractual than in previous years. Consequently, learning as a skill has grown in importance as journalists enter and leave the job market. Previous research has often portrayed professional journalists as unwilling to learn due to the persistence of the institution of journalism. Consequently, this study examines learning in professional journalism through interviews with 30 Finnish journalists. We adopt the institutional logics perspective to examine which institutional logics manifest in journalists' descriptions of learning and how. We identify a labor market logic that highlights how the need to learn continuously to satisfy employer needs is felt as pervasive. Additionally, our analysis suggests that journalists negotiate the technology logic’s push for learning digital skills with journalism’s professional logic. The analysis also highlights a negotiation of market and professional logics in the journalists' experiences of intensification in relation to learning. Intensification, specifically, may have consequences for journalists' skill levels and occupational well-being.
...
Julkaisija
SAGE PublicationsISSN Hae Julkaisufoorumista
1464-8849Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/182285690
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
This work was supported by the Helsingin Sanomat Foundation.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Exploring the Normative Foundation of Journalism Education : Nordic Journalism Educators’ Conceptions of Future Journalism and Professional Qualifications
Jaakkola, Maarit; Uotila, Panu (MDPI AG, 2022)This article deals with Nordic journalism educators’ conceptions of journalism by placing the concept of normativity at the center. The values, norms and ideas concerning journalism and journalistic practice have previously ... -
Journalistic Autonomy as a Professional Value and Element of Journalism Culture: The European Perspective
Lauk, Epp; Harro-Loit, Halliki (University of Southern California's Annenberg Center for Communication, 2017)The current combination of economic recession and info-technological revolution is drastically affecting the working environment of journalists and challenging their autonomy more than ever. This article focuses on how ... -
360°-sisältöjen keskiössä : miten suomalaisissa mediataloissa suhtaudutaan 360°-sisältöihin?
Valtonen, Oskari (2019)Selvitän tässä tutkielmassa, miten suomalaisissa mediataloissa suhtaudutaan 360°-sisältöihin (2018). Päätarkoituksenani on ymmärtää ilmiötä ja sen ilmenemistä mediaorganisaatioissa. Selvitän samalla, miltä journalististen ... -
Valta ja vapaus journalistin työssä
Nygård, Nina (2019)Journalismin murros on ollut puheenaiheena jo vuosia. Mediatalojen taloudellinen tilanne on kiristynyt teknologian kehityksen myötä, mikä väistämättä vaikuttaa alalla olevien työnkuvaan. Kirjallisuuskatsaukseni tarkoitus ... -
"Kyllä mä niinku aika housut kintuissa olisin jos jotain tulisi” : suomalaisten journalistien kokemuksia toimitustyön tietoturvasta
Markkanen, Petri (2022)Miten tietoturva näkyy toimittajan arkityössä, entä millaisia tietoturvaan liittyviä uhkia toimittajat kokevat työssään? Tässä maisterintutkielmassa paneudutaan journalismin ja tietoturvan monimutkaiseen suhteeseen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.