Exploring the Normative Foundation of Journalism Education : Nordic Journalism Educators’ Conceptions of Future Journalism and Professional Qualifications
Jaakkola, M., & Uotila, P. (2022). Exploring the Normative Foundation of Journalism Education : Nordic Journalism Educators’ Conceptions of Future Journalism and Professional Qualifications. Journalism and media, 3(3), 436-452. https://doi.org/10.3390/journalmedia3030031
Published in
Journalism and mediaDate
2022Copyright
© 2022 by the authors. Licensee MDPI, Basel, Switzerland.
This article deals with Nordic journalism educators’ conceptions of journalism by placing the concept of normativity at the center. The values, norms and ideas concerning journalism and journalistic practice have previously been studied by journalists and journalism students around the world and in the Nordics, while the Nordic journalism educators’ conceptions have remained more or less without attention. Nevertheless, journalism educators play a crucial role in defining what journalism is and what it is not, and thus largely affect future practitioners’ ideas of journalism. Using a questionnaire that has been employed in previous studies, journalism educators within the academic journalism training in Denmark, Finland, Iceland, Norway and Sweden (n = 115) were surveyed in terms of their conceptions. It was found that the journalism educators, of which 35 per cent had a doctoral degree, still largely subscribe to the ideas of the welfare state. In addition, the ideas of slow, investigative, constructive and solutions-based journalism have gained high popularity among the Nordic educators, which, we argue, dovetails well with the pedagogical aims of journalism education.
...
Publisher
MDPI AGISSN Search the Publication Forum
2673-5172Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/150920804
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Charting the ‘Lunar Alignment’ in today’s media landscape : Exploring perceptions of Italian strategic communicators and journalists in a mediatized world
Valentini, Chiara (CUEIM, 2024)Research context: Over the past thirty years, shifts in strategic communication and journalism have altered how communicators and journalists interact. With content creation and news writing central to capturing attention ... -
Teknikko, taiteilija vai journalisti? : mediatoimittajien ammatti-identiteetti
Myller, Matti (2015)Tässä tutkimuksessa selvitetään minkälaiseksi Yleisradion aluetoimituksissa työskentelevät mediatoimittajat kokevat ammatillisen identiteettinsä. Tutkimusmetodina käytetään teemahaastattelua. Mediatoimittajan ... -
Toimittajana nuori nainen
Karttunen, Kirsti (2016)Tutkielmassa tarkastellaan yliopistollisen toimittajakoulutuksen käyneiden nuorten naistoimittajien urapolkuja ja kokemuksia sen alkutaipaleelta. Tutkimuksen tavoitteena oli teemahaastatteluiden avulla selvittää, miten ... -
Toimittajat parrasvaloissa : Helsingin Sanomien Musta laatikko -esiintyjien kokemuksia livejournalismista
Lilja, Esa (2020)Livejournalismi on uusi journalismin muoto, josta myös akateeminen tutkimus on alkanut kiinnostua viime aikoina. Käsitteellä livejournalismi viitataan tapahtumaan, jossa journalistit esittävät aiemmin julkaisemattomia ja ... -
Sallittu keveys : lifestyletoimittajan ammatti-identiteetin muodostuminen ja rooli uutistoimituksissa
Jokinen, Pauliina (2017)Elämäntapa- ja palvelujournalismi ovat hivuttautuneet osaksi mediamaailmaa, mutta sitä ja sen tekijöitä, lifestyletoimittajia, on tutkittu vasta vähän. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää uransa alkupuolella olevien ...