Show simple item record

dc.contributor.advisorHáhn, Judit
dc.contributor.authorSuutari, Sini
dc.date.accessioned2023-03-28T04:43:28Z
dc.date.available2023-03-28T04:43:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86134
dc.description.abstractEnglannin kielen asema Suomessa on vakiintunut, vaikka sitä pidetään edelleen vieraana kielenä. Suomalaisten englannin kielitaito on myös varsin korkealla tasolla. Kuitenkin joillekin suomalaisille englannin suullinen kielitaito ja ääntäminen voivat tuottaa vaikeuksia. Suomen kielessä on suomen vaikuttamalle englannin kielen ääntämiselle oma käsitteensä: rallienglanti. Rallienglanti on Suomessa yleisesti tunnettu käsite, mutta siitä on niukalti aiempaa tutkimusta. Tämän maisteritutkielman tavoitteena oli tarkastella rallienglantia ilmiönä erityisesti siitä näkökulmasta, millaisia näkemyksiä yläkoululaisilla on englannin ääntämisestä ja rallienglannista. Tutkimuksessa pyrittiin muun muassa kartoittamaan rallienglannin käyttötarkoituksia ja käyttötilanteita. Näkemyksien subjektiivisuudesta huolimatta niiden tutkiminen on hyödyllistä, sillä ne vaikuttavat oppimiseen ja siihen, miten kielen käyttäjiä kohdellaan. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon osallistui 50 yhdeksäsluokkalaista eräästä keskisuomalaisesta koulusta. Ennen kyselytutkimuksen toteutusta kysely pilotoitiin toisen koulun yläkouluryhmällä. Kysely sisälsi sekä avokysymyksiä että strukturoidumpia kysymyksiä, jotka analysoitiin kysymyksestä riippuen temaattisella analyysillä tai kuvailevan tilastotieteen avulla. Tutkimuksen pienen osallistujamäärän vuoksi sen tulokset eivät ole yleistettävissä, mutta vastausten pohjalta oppilaiden näkemykset englannin ääntämisen oppimisesta, opetuksesta ja rallienglannista olivat enimmäkseen positiivisia. Rallienglanti oli oppilaille tuttu käsitteenä ja rallienglannin tarkoituksellisesta käytöstä annettiin erilaisia esimerkkejä. Vastauksissa korostuivat ennen kaikkea rallienglannin käyttö huumorimielessä sekä läheisten ihmisten kuten perheen ja ystävien kanssa.fi
dc.format.extent62
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherEnglish pronunciation
dc.subject.otherRally English
dc.subject.othersecondary school students
dc.subject.otherEnglish in Finland
dc.subject.otherquestionnaire
dc.titleFinnish 9ᵗʰ graders’ views on English pronunciation and Rally English
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202303282276
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoääntäminen
dc.subject.ysosuullinen kielitaito
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysopronunciation
dc.subject.ysooral language skills
dc.subject.ysolanguage skills
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright