dc.contributor.advisor | Háhn, Judit | |
dc.contributor.author | Suutari, Sini | |
dc.date.accessioned | 2023-03-28T04:43:28Z | |
dc.date.available | 2023-03-28T04:43:28Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86134 | |
dc.description.abstract | Englannin kielen asema Suomessa on vakiintunut, vaikka sitä pidetään edelleen vieraana kielenä. Suomalaisten englannin kielitaito on myös varsin korkealla tasolla. Kuitenkin joillekin suomalaisille englannin suullinen kielitaito ja ääntäminen voivat tuottaa vaikeuksia. Suomen kielessä on suomen vaikuttamalle englannin kielen ääntämiselle oma käsitteensä: rallienglanti. Rallienglanti on Suomessa yleisesti tunnettu käsite, mutta siitä on niukalti aiempaa tutkimusta. Tämän maisteritutkielman tavoitteena oli tarkastella rallienglantia ilmiönä erityisesti siitä näkökulmasta, millaisia näkemyksiä yläkoululaisilla on englannin ääntämisestä ja rallienglannista. Tutkimuksessa pyrittiin muun muassa kartoittamaan rallienglannin käyttötarkoituksia ja käyttötilanteita. Näkemyksien subjektiivisuudesta huolimatta niiden tutkiminen on hyödyllistä, sillä ne vaikuttavat oppimiseen ja siihen, miten kielen käyttäjiä kohdellaan.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon osallistui 50 yhdeksäsluokkalaista eräästä keskisuomalaisesta koulusta. Ennen kyselytutkimuksen toteutusta kysely pilotoitiin toisen koulun yläkouluryhmällä. Kysely sisälsi sekä avokysymyksiä että strukturoidumpia kysymyksiä, jotka analysoitiin kysymyksestä riippuen temaattisella analyysillä tai kuvailevan tilastotieteen avulla. Tutkimuksen pienen osallistujamäärän vuoksi sen tulokset eivät ole yleistettävissä, mutta vastausten pohjalta oppilaiden näkemykset englannin ääntämisen oppimisesta, opetuksesta ja rallienglannista olivat enimmäkseen positiivisia. Rallienglanti oli oppilaille tuttu käsitteenä ja rallienglannin tarkoituksellisesta käytöstä annettiin erilaisia esimerkkejä. Vastauksissa korostuivat ennen kaikkea rallienglannin käyttö huumorimielessä sekä läheisten ihmisten kuten perheen ja ystävien kanssa. | fi |
dc.format.extent | 62 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | English pronunciation | |
dc.subject.other | Rally English | |
dc.subject.other | secondary school students | |
dc.subject.other | English in Finland | |
dc.subject.other | questionnaire | |
dc.title | Finnish 9ᵗʰ graders’ views on English pronunciation and Rally English | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202303282276 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | ääntäminen | |
dc.subject.yso | suullinen kielitaito | |
dc.subject.yso | kielitaito | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | pronunciation | |
dc.subject.yso | oral language skills | |
dc.subject.yso | language skills | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |