Language, ideology and world Englishes : an analysis of 8th grade ELT materials in Finland
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (POPS2014) ohjaa oppilaita tutustumaan englanninkielisen maailman kielivariantteihin ja kulttuureihin. Englanninopetus Suomessa on kuitenkin pitkään keskittynyt brittienglannin ja niin sanotun ’standardikielen’ ympärille. Tämä tutkielma keskittyy kahteen yläkoulun englannin oppimateriaaliin ja niissä esiintyviin kieli-ideologioihin. Tavoitteena on selvittää, miten englannin variantit tuodaan esille äänitiedostoissa, teksteissä ja kuvissa. Englannin varianteilla viitataan tässä työssä kielelliseen monimuotoisuuteen, sekä kieliyhteisöjen että yksilöiden välillä. Tutkimus on laadullinen ja soveltaa kriittistä diskurssianalyysia, keskiössä ollen multimodaalisuus.
Tutkielman tulokset osoittavat, että 91,3 prosenttia materiaalien äänitiedostoista koostuu britti-, australian- ja amerikanenglannista. Brittienglannilla on erityisen suuri painotus ääntämisen opetuksessa. Vaikka materiaaleja läpileikkaa länsimainen kulttuuri ja ’standardi’ englannin normatiivisuus, on myös pyrkimyksiä kulttuurien väliseen keskusteluun ja valta-asetelmien avaamiseen. Materiaalien heterogeenisyys viittaa siihen, että oppimateriaalien laatijoilla on hyvin moninaisia tulkintoja opetussuunnitelman tavoitteista. Tämä herättää kysymyksiä kirjoitusprosessia ohjaavien dokumenttien riittävyydestä sekä ennen kaikkea, opettajien kriittisestä roolista luokkahuonetodellisuuden rakentajina.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4998]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Language Ideology and Japan’s English Education Reform : A Critical Discourse Analysis of the Reporting in The Japan Times
Loisa, Janne (2019)Japanin englanninopetusjärjestelmää on pyritty uudistamaan lukuisia kertoja 1980-luvulta lähtien. Englannin kielen taitotaso on Japanissa kuitenkin edelleen yksi Aasian alhaisimpia, ja vuonna 2013 Japanin hallitus ryhtyi ... -
Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
Saloniemi, Suvi (2023)Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt ... -
Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies
Blomquist, Sofia (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ... -
The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling
Pajakko, Anton (2023)Pelillistämisestä on tullut koko ajan suositumpaa, eikä sen suosio näytä olevan laskussa. Nykyään sitä käytetään niin työelämässä kuin opettamisessakin. Kapp (2012) määrittelee pelillistämisen seuraavasti: peli elementtien ... -
Let's go! : an early English language showering material package
Virtanen, Anssi (2022)Varhennettu vieraan kielen opettaminen ja oppiminen on noussut suureen suosioon varsinkin Euroopassa 2000-luvun aikana. Myös Suomessa vieraan ja toisen kielen opettamista on varhennettu uusimmassa perusopetuksen ...