Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSkinnari, Kristiina
dc.contributor.authorPalokangas, Anna
dc.date.accessioned2023-03-22T07:18:23Z
dc.date.available2023-03-22T07:18:23Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86085
dc.description.abstractPerusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (POPS2014) ohjaa oppilaita tutustumaan englanninkielisen maailman kielivariantteihin ja kulttuureihin. Englanninopetus Suomessa on kuitenkin pitkään keskittynyt brittienglannin ja niin sanotun ’standardikielen’ ympärille. Tämä tutkielma keskittyy kahteen yläkoulun englannin oppimateriaaliin ja niissä esiintyviin kieli-ideologioihin. Tavoitteena on selvittää, miten englannin variantit tuodaan esille äänitiedostoissa, teksteissä ja kuvissa. Englannin varianteilla viitataan tässä työssä kielelliseen monimuotoisuuteen, sekä kieliyhteisöjen että yksilöiden välillä. Tutkimus on laadullinen ja soveltaa kriittistä diskurssianalyysia, keskiössä ollen multimodaalisuus. Tutkielman tulokset osoittavat, että 91,3 prosenttia materiaalien äänitiedostoista koostuu britti-, australian- ja amerikanenglannista. Brittienglannilla on erityisen suuri painotus ääntämisen opetuksessa. Vaikka materiaaleja läpileikkaa länsimainen kulttuuri ja ’standardi’ englannin normatiivisuus, on myös pyrkimyksiä kulttuurien väliseen keskusteluun ja valta-asetelmien avaamiseen. Materiaalien heterogeenisyys viittaa siihen, että oppimateriaalien laatijoilla on hyvin moninaisia tulkintoja opetussuunnitelman tavoitteista. Tämä herättää kysymyksiä kirjoitusprosessia ohjaavien dokumenttien riittävyydestä sekä ennen kaikkea, opettajien kriittisestä roolista luokkahuonetodellisuuden rakentajina.fi
dc.format.extent30
dc.language.isoen
dc.subject.otherELT
dc.subject.otherEnglish varieties
dc.subject.otherteaching material
dc.subject.otherworld Englishes
dc.titleLanguage, ideology and world Englishes : an analysis of 8th grade ELT materials in Finland
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202303222235
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoideologiat
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysovariaatio (kieli)
dc.subject.ysoideologies
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysoteaching and instruction
dc.subject.ysostudy material
dc.subject.ysovariation (linguistics)


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot