Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKoivula, Merja
dc.contributor.authorHautamäki, Satu
dc.date.accessioned2023-03-22T07:09:25Z
dc.date.available2023-03-22T07:09:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86082
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Tämän laadullisen tutkimuksen aineistona oli kahdeksan varhaiskasvatuksen työntekijöiden teemahaastattelua, jotka toteutettiin TUIKKU-hankkeen yhteydessä touko-kesäkuussa 2022. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysin menetelmää käyttäen. Tulosten perusteella aikuiset kokivat merkitykselliseksi lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa emotionaalisesti lämpimän vuorovaikutuksen, lapsen tunnesäätelyn tukemisen, oppimisympäristön ja vertaissuhteiden tukemisen. Lapsen tunnesäätelyä tuettiin sekä ennakoivasti että tunteen syntyessä lapsen tunteet hyväksyen, myötäeläen ja tunteen taustalla olevia syitä ymmärtäen. Aikuisen omissa tunnetaidoissa merkityksellisiksi nousivat tunteiden ilmaisu toisille aikuisille, tunnetaitojen mahdollistama ennakoiva tunteiden säätely haastavissa tilanteissa ja itsetietoisuus. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että emotionaalisesti lämmin vuorovaikutus luo perustan lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemiselle. Aikuisen hyvät tunnetaidot ovat merkittävä voimavara haastavien tilanteiden kohtaamisessa, mahdollistavat lapsen empaattisen kohtaamisen ja vaikuttavat myönteisesti työssä jaksamiseen sekä lapsen sosioemotionaalisten taitojen tuen toteutumiseen.fi
dc.format.extent82
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othersosioemotionaalisten taitojen tukeminen
dc.subject.otheraikuisen tunnetaidot
dc.titleVarhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202303222232
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysososioemotionaaliset taidot
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysovertaissuhteet
dc.subject.ysotunne-elämän kehitys
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright