dc.contributor.advisor | Koivula, Merja | |
dc.contributor.author | Hautamäki, Satu | |
dc.date.accessioned | 2023-03-22T07:09:25Z | |
dc.date.available | 2023-03-22T07:09:25Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86082 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien
tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineistona oli kahdeksan varhaiskasvatuksen
työntekijöiden teemahaastattelua, jotka toteutettiin TUIKKU-hankkeen
yhteydessä touko-kesäkuussa 2022. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullista
sisällönanalyysin menetelmää käyttäen.
Tulosten perusteella aikuiset kokivat merkitykselliseksi lasten
sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa emotionaalisesti lämpimän
vuorovaikutuksen, lapsen tunnesäätelyn tukemisen, oppimisympäristön ja
vertaissuhteiden tukemisen. Lapsen tunnesäätelyä tuettiin sekä ennakoivasti että
tunteen syntyessä lapsen tunteet hyväksyen, myötäeläen ja tunteen taustalla
olevia syitä ymmärtäen. Aikuisen omissa tunnetaidoissa merkityksellisiksi
nousivat tunteiden ilmaisu toisille aikuisille, tunnetaitojen mahdollistama
ennakoiva tunteiden säätely haastavissa tilanteissa ja itsetietoisuus.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että emotionaalisesti
lämmin vuorovaikutus luo perustan lasten sosioemotionaalisten taitojen
tukemiselle. Aikuisen hyvät tunnetaidot ovat merkittävä voimavara haastavien
tilanteiden kohtaamisessa, mahdollistavat lapsen empaattisen kohtaamisen ja
vaikuttavat myönteisesti työssä jaksamiseen sekä lapsen sosioemotionaalisten
taitojen tuen toteutumiseen. | fi |
dc.format.extent | 82 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | sosioemotionaalisten taitojen tukeminen | |
dc.subject.other | aikuisen tunnetaidot | |
dc.title | Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202303222232 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | sosioemotionaaliset taidot | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | sosiaaliset taidot | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | vertaissuhteet | |
dc.subject.yso | tunne-elämän kehitys | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |