University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

”Mun aivot ei tahdo ees rokata kun ne tahtoo olla hiljaa” : lasten käsityksiä mindfulnessista ja sen käytöstä sosioemotionaalisen kehityksen tukemisessa

Thumbnail
View/Open
525.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ala-Lahti, Sonja
Date
2019
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä lapsille muodostuu mindfulnessista ja miten he ajattelevat, että sitä voisi hyödyntää sosioemotionaalisen kehityksen tukemisessa. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla 4–6-vuotiaita lapsia, jotka osallistuivat ohjaamaani mindfulness-projektiin. Kaikilla lapsilla oli varhaiskasvatuksen ammattilaisten havaitsemia, normaalia suurempia sosioemotionaalisia tuen tarpeita. Lapsia haastateltiin yhteensä kolme kertaa mindfulness-projektin aikana. Aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysia ja fenomenografista analyysia mukaillen. Tuloksista ilmeni, että lasten käsitykset liittyivät erityisesti hengitykseen, kehoon, mieleen sekä itsemyötätuntoharjoitteluun. Lapset kertoivat monenlaisista ajatuksista ja tuntemuksista mindfulness-harjoitteluun liittyen. Itsemyötätunnon harjoittelu oli aiheuttanut sekä positiivisia että negatiivisia tuntemuksia. Sosioemotionaalisen kehityksen tukemiseen liittyvissä käsityksissä korostuivat itsetunnon, minäkuvan sekä itsesäätelyn tukeminen. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että lapset olivat saavuttaneet mindfulnessin tavoitteita ja monenlainen tietoisuus oli lisääntynyt. Tulokset tukevat ajatusta siitä, että mindfulness voisi olla yksi konkreettinen keino lasten sosioemotionaalisen kehityksen tukemisessa. Tutkimustulosten mukaan mindfulnessin avulla voitaisiin tukea erityisesti positiivisemman minäkuvan ja itsetunnon kehitystä sekä itsesäätelyä, jotka ovat kaikki monella tapaa ja laajasti sidoksissa sosioemotionaalisiin taitoihin ja kehitykseen. ...
Keywords
mindfulness sosioemotionaaliset taidot tietoinen läsnäolo varhaiskasvatus tunne-elämän kehitys läsnäolo itsesäätely lapset (ikäryhmät) lapset (perheenjäsenet)
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201910104377

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa 

    Hautamäki, Satu (2023)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Tämän laadullisen tutkimuksen ...
  • Varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä lasten tunteiden säätelytaitojen kehittymisestä : käytäntöön integroitu koulutus ammatillisen kehittymisen tukena 

    Koivuniemi, Marika; Kinnunen, Susanna; Mänty, Kristiina; Järvenoja, Hanna; Näykki, Piia (Suomen varhaiskasvatus ry, 2021)
    Lapset tarvitsevat aikuisen tukea oppiakseen säätelemään tunteitaan. Jotta varhaiskasvatuksen ammattilainen voi tarjota lapsille monipuolista ja sensitiivistä tunteiden säätelyn tukea osana pedagogista toimintaa, häneltä ...
  • Lastentarhanopettaja lasten autonomian tukijana varhaiskasvatuksessa 

    Rautamies, Erja; Koivula, Merja; Vähäsantanen, Katja (Suomen Varhaiskasvatus ry., 2018)
    Pyrkimys autonomisuuteen on yksi ihmisen psykologisista perustarpeista, joka alkaa kehittyä noin kahdesta ikävuodesta eteenpäin. Autonomiaa on kuitenkin tutkittu empiirisesti hyvin vähän varhaiskasvatuksen kontekstissa ...
  • "Se rauhoittuminen ja läsnäolo ja kaikki... jotain taikaa siinä on" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia satuhieronnasta 

    Laitalainen, Sari (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia satuhierontaa käyttävillä varhaiskasvatuksen opettajilla on satuhieronnasta ja millaisena työmenetelmänä he se sitä pitävät. Lisäksi halusin selvittää, miten ...
  • Resurssierityislastentarhanopettaja lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukijana 

    Lindholm, Laura (2015)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää resurssierityislastentarhanopettajan työnkuvaa lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukijana. Tästä näkökulmasta tutkimuksessa kartoitettiin relton toimenkuvaa ja työn tavoitteita. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre