“Sitä ei voi itse valita joutuuko kohteeksi vai ei” : 6.- ja 8.-luokkalaisten ajatuksia seksuaalisesta häirinnästä
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia ajatuksia 6.- ja 8.- luokkalaisilla on seksuaalisesta häirinnästä. Tavoitteena oli selvittää, miten oppilaat määrittelevät seksuaalisen häirinnän, missä paikoissa seksuaalista häirintää voi heidän mielestään kohdata, miten seksuaaliseen häirintään voi puuttua ja minkälaisia huolia oppilailla on seksuaalisen häirintään liittyen.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä keväällä 2023. Tutkimukseen osallistui yksi kuudesluokka ja yksi kahdeksasluokka kahdesta eteläsuomalaisesta koulusta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 34 oppilasta,
joista 17 oli kuudesluokkalaisia ja 17 kahdeksasluokkalaisia. Tutkimuksen aineisto kerättiin esseen muodossa ja aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulosten mukaan useimmat tutkimukseen osallistuneista pitävät yleisimpinä seksuaalisen häirinnän ilmenemismuotoina sopimattomien kuvien näyttämistä sekä koskemista. Oppilaiden mielestä seksuaalista häirintää voi kohdata melkein missä paikassa tahansa, mutta yleisimpinä paikkoina pidettiin koulua ja julkisia paikkoja. Useimmat oppilaista kertoisivat seksuaalisen
häirinnän kohtaamisesta joko luotettavalle aikuiselle, opettajalle tai poliisille.
Oppilaiden vastauksissa ilmeni myös paljon seksuaaliseen häirintään liittyviä huoliajatuksia. Oppilaat ymmärtävät seksuaalista häirintää voivan tapahtua kenelle tahansa iästä ja sukupuolesta riippumatta. Lisäksi useimmat oppilaista tiedostavat seksuaalisen häirinnän olevan väärin ja vakavasti otettava ilmiö, mutta osa vastaajista esitti huolen siitä, että ilmiötä ei oteta tarpeeksi vakavasti.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia opettajaan kohdistuvasta seksuaalisesta häirinnästä
Keituri, Suvi; Räsänen, Mimosa (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia ja kokemuksia opettajaan kohdistuvasta seksuaalisesta häirinnästä, sekä selvittää luokanopettajaopiskelijoiden valmiuksia puuttua ... -
Toimittajaopas seksuaalisesta häirinnästä raportoimiseen
Ehrlén, Veera (2024) -
”Lapsi on kokonaisuus ja seksuaalisuus osa häntä.” : varhaiskasvatusikäisten lasten seksuaalikasvatus varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkökulmasta.
Jernberg, Satu (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkemyksiä varhaiskasvatusikäisten lasten seksuaalikasvatuksesta. Tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkemyksiä ... -
"Kun se on osa sitä kulttuuria, niin siinä hämärtyy se häirinnän raja" : tapaustutkimus valtasuhteista ja häirinnästä urheilujoukkueissa
Piesanen, Milja (2023)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää urheilijoiden kokemuksia seksuaalisesta ja sukupuoleen perustuvasta häirinnästä ja vallan vaikutuksista aiheeseen liittyen. Tutkimuksen tavoitteena oli saada ymmärrystä ... -
Seksuaalista kaltoinkohtelua kokeneiden kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaisten nuorten seksuaalikäyttäytyminen ja median käyttö : kouluterveyskysely 2011
Reinikainen, Miska (2014)Miska Reinikainen (2014). Seksuaalista kaltoinkohtelua kokeneiden kahdeksas- ja yhdeksäs-luokkalaisten nuorten seksuaalikäyttäytyminen ja median käyttö. Kouluterveyskysely 2011. Terveystieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.