Seksuaalista kaltoinkohtelua kokeneiden kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaisten nuorten seksuaalikäyttäytyminen ja median käyttö : kouluterveyskysely 2011
Miska Reinikainen (2014). Seksuaalista kaltoinkohtelua kokeneiden kahdeksas- ja yhdeksäs-luokkalaisten nuorten seksuaalikäyttäytyminen ja median käyttö. Kouluterveyskysely 2011. Terveystieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto, terveyskasvatuksen pro gradu-tutkielma 68s., 3 liitettä.
Nuorten seksuaalisuus on uteliasta ja haavoittuvaista ja tarvitsee tämän vuoksi erityistä suoje-lua ja turvaa. Nuoret ovat ikäryhmänä alttein seksuaaliselle kaltoinkohtelulle. He kohtaavat usein arjessaan seksuaalista kaltoinkohtelua. Yhteiskunta on muuttunut uusien teknologioiden kehittyessä. Nuorten median käyttö on lisääntynyt ja tämä on herättänyt huolen nuorten sek-suaalisesta kaltoinkohtelusta internetissä. Aikaisemmat kokemukset ja loukkaukset voivat vaikuttaa nuorten seksuaalisuuteen ja sen kehittymiseen. Nuorten seksuaalisella kaltoinkohte-lulla on tutkimuksissa havaittu olevan kauaskantoisia seurauksia.
Tämä pro gradu -tutkielma perustui Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) vuoden 2011 Kouluterveyskyselyyn. Sen tarkoituksena oli tutkia kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaisten nuorten (8lk n= 23 278, 9lk n=23 719) seksuaalista kaltoinkohtelua ja pyrkiä selvittämään sukupuolen, luokkatason, seksuaalisesti aktiivisten nuorten yhdyntäkumppaneiden lukumää-rän ja median käytön yhteyksiä seksuaaliseen kaltoinkohteluun. Muuttujien yhteyksiä seksu-aaliseen kaltoinkohteluun tutkittiin ristiintaulukoimalla ja khin neliö -testillä.
Binäärisellä logistisella regressioanalyysilla tutkittiin seksuaalista kaltoinkohtelua ja nuorten useita yhdyn-täkumppaneita selittäviä tekijöitä.
Yleisin seksuaalisen kaltoinkohtelun muoto oli seksuaalisuutta loukkaava nimittely. Tytöt olivat kokeneet kaikkia seksuaalisen kaltoinkohtelun muotoja poikia yleisemmin. Lisäksi tyt-töjen todennäköisyys kokea seksuaalista kaltoinkohtelua oli poikiin verrattuna suurempi. Ty-töt kokivat esimerkiksi puhelimen tai internetin välityksellä tapahtuvaa häiritsevää seksuaalis-ta ehdottelua seitsemän kertaa poikia todennäköisemmin. Seksuaalinen aktiivisuus lisäsi to-dennäköisyyttä kokea seksuaalista kaltoinkohtelua. Erityisesti se lisäsi todennäköisyyttä ko-kea yhdyntään tai muunlaiseen seksiin pakottamista tai painostamista sekä lahjontaa seksiä vastaan. Kaikki tutkimuksessa esiintyneet seksuaalisen kaltoinkohtelun muodot, seksuaali-suutta loukkaavaa nimittelyä lukuun ottamatta, lisäsivät todennäköisyyttä, että nuorella oli vähintään viisi yhdyntäkumppania. Noin kolmasosa pojista ja viidesosa tytöistä käytti yli nel-jä tuntia mediaa vuorokaudessa. Yli neljä tuntia mediaa käyttäneet nuoret kokivat noin kaksi kertaa todennäköisemmin seksuaalista kaltoinkohtelua kuin alle neljä tuntia mediaa käyttäneet nuoret.
Seksuaalinen kaltoinkohtelu on yleinen ilmiö nuorten keskuudessa. Sukupuoli, seksuaalinen aktiivisuus ja runsas median käyttö nousivat tutkimuksessa merkittäviksi seksuaalista kaltoin-kohtelua selittäviksi tekijöiksi. Kasvava median käyttö nuorten keskuudessa luokin omat haasteensa ilmiön ennaltaehkäisyyn. Teknologia kehittyy jatkuvasti, minkä myötä nuoret voi-vat käyttää esimerkiksi internetiä yhä yksityisemmin. Tämä hankaloittaa nuorten internetin käytön valvontaa ja korostaa nuorten tarvetta saada kasvatusta median kuten internetin kriitti-seen käyttöön.
...
Miska Reinikainen (2013). Sexual behavior and the use of media by the 8th and the 9th grade students who have experienced sexual maltreatment. The School Health Promotion study 2011. Department of Health Sciences, University of Jyväskylä, Master’s thesis in Health Education 68pp, 3 appendices.
Adolescents are typically sexually curious and vulnerable to violations. Therefore they need special protection and security. Nowadays adolescents encounter more sexual maltreatment in their everyday life. Society has changed as new technologies have developed. Adolescents’ usage of media has increased, which has for example raised a concern of sexual maltreatment on the internet. Previous experiences and violations can affect adolescents’ sexuality and de-velopment. Sexual maltreatment in adolescence has been found to have far-reaching conse-quences.
The data used in this study were the School Health Promotion study of the year 2011. The aim of this master’s thesis was to study 8th and 9th grade students’ sexual maltreatment and to clarify the associations of gender, grade level, sexual activity, number of partners and use of media with sexual maltreatment. The associations between different factors were analyzed by using cross-tabulations and chi square test. The factors that might explain sexual maltreatment and several sexual partners were analyzed by the logistic regression.
The most common form of sexual maltreatment was sexually abusive name-calling. Girls had experienced every form of sexual maltreatment more frequently than boys. In addition, girls' likelihood of experiencing sexual maltreatment was greater compared to boys. Girls for ex-ample were seven times more likely to experience inappropriate sexual proposals or harass-ment on the phone or online. Sexual activity increased the likelihood of experiencing sexual maltreatment. In particular, it increased the likelihood of experiencing sexual coercion and bribing for sex. All the forms of sexual maltreatment except for sexually abusive name-calling were associated with large number of partners. About one third of boys and one fifth of girls used media more than four hours a day. Adolescents using media more than four hours were two times more likely to experience sexual maltreatment compared to adolescents that use media less than four hours a day.
Sexual maltreatment is a common phenomenon among adolescents. Gender, sexual activity and heavy use of media were significant factors explaining sexual maltreatment. Increased usage of media among adolescents creates its own challenges to the prevention of this phe-nomenon. New technologies are developed constantly which enables adolescents to use for example Internet even more privately. This complicates the control of adolescents’ usage of the Internet and emphasizes their need to get education for critical usage of media such as the Internet.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Vähän rasittavaa ku random ihmiset laittavat sukupuolielimistään kuvia kun en halua niitä.” : yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia sosiaalisen median seksuaalissävytteisistä sisällöistä
Jääskeläinen, Fanni (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella 9.-luokkalaisten nuorten kokemuksia sosiaalisessa mediassa esiintyvästä seksuaalissävytteisestä sisällöstä. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, vaikuttavatko seksuaalissävytteiset ... -
Sukupuoliseksi häirinnäksi koettu viestintäkäyttäytyminen
Ryynänen, Sanna (2003) -
Perheen merkitys suomalaisten 9-luokkalaisten nuorten seksuaalikäyttäytymisessä
Mönttinen, Maria; Tuppurainen, Mari (2011)PERHEEN MERKITYS SUOMALAISTEN 9-LUOKKALAISTEN NUORTEN SEKSUAALIKÄYTTÄYTYMISESSÄ Mönttinen, Maria ja Tuppurainen, Mari Jyväskylän yliopisto, Liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta, terveystieteiden laitos, Terveyskas ... -
Seurassa harrastavien nuorten ruutuaika ja sosiaalisen median käyttö
Tarvainen, Olli (2021)Ruudut ovat osa arkeamme. Nuorten ruutujen ääressä käyttämä aika on usein pois aktiivisesta toiminnasta, joka on yhteydessä nuorten fyysiseen aktiivisuuteen. Sosiaalinen media taas toimii yhtenä ruutujen sisältönä. Tässä ... -
Sähköisiltä aalloilta unen eheyttäville laineille : tutkimus suomalaisten yhdeksäsluokkalaisten nuorten elektronisen median käytöstä, nukkumisesta ja itsetunnosta sekä näiden välisistä yhteyksistä
Männikkö, Leena (2010)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisten nuorten nukkumistottumuksia, univaikeuksia ja uneliaisuutta, elektronisen median käyttöä sekä yleistä ja akateemista itsetuntoa. Tarkoituksena oli selvittää elektronisen median ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.