Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia opettajaan kohdistuvasta seksuaalisesta häirinnästä
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia ja kokemuksia opettajaan kohdistuvasta seksuaalisesta häirinnästä, sekä selvittää luokanopettajaopiskelijoiden valmiuksia puuttua seksuaaliseen häirintään. Tutkimukseen osallistui yhteensä 6 luokanopettajaopiskelijaa KeskiSuomesta ja Pirkanmaalta. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluilla helmimaaliskuussa 2024. Aineisto analysoitiin laadullisen aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksessa ilmeni, että opettajat kokivat sanallista, sanatonta ja fyysistä seksuaalista häirintää peruskoulussa oppilaiden toimesta. Kokemukset painottuivat yläkouluun ja lyhyempikestoisiin sijaisuuksiin. Luokanopettajaopiskelijat kokivat, että koulutus ei ole tarjonnut valmiuksia seksuaaliseen häirintään puuttumiseen tai sen kohtaamiseen. Tukea seksuaalisen häirinnän kohtaamiseen ja siihen puuttumiseen tarvitaan lisäkoulutuksen ja selkeiden toimintamallien avulla työpaikoilla, sekä koulutuslaitoksissa. Seksuaalisen häirinnän kokemukset kouluissa aiheuttivat opettajaopiskelijoille negatiivisia tuntemuksia, kuten ahdistusta, häpeää, nöyryytystä ja naurunalaiseksi joutumista. Seksuaalisen häirinnän kokeminen työpaikalla saattaa heikentää työhyvinvointia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“Sitä ei voi itse valita joutuuko kohteeksi vai ei” : 6.- ja 8.-luokkalaisten ajatuksia seksuaalisesta häirinnästä
Valjakka, Saara; Ilvesaro, Anni (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia ajatuksia 6.- ja 8.- luokkalaisilla on seksuaalisesta häirinnästä. Tavoitteena oli selvittää, miten oppilaat määrittelevät seksuaalisen häirinnän, missä paikoissa ... -
Toimittajaopas seksuaalisesta häirinnästä raportoimiseen
Ehrlén, Veera (2024) -
"Kun se on osa sitä kulttuuria, niin siinä hämärtyy se häirinnän raja" : tapaustutkimus valtasuhteista ja häirinnästä urheilujoukkueissa
Piesanen, Milja (2023)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää urheilijoiden kokemuksia seksuaalisesta ja sukupuoleen perustuvasta häirinnästä ja vallan vaikutuksista aiheeseen liittyen. Tutkimuksen tavoitteena oli saada ymmärrystä ... -
Aineenopettajaksi opiskelevien koulukokemuksia sukupuolistuneesta väkivallasta
Rautiainen, Matti; Husso, Marita; Piippo, Sisko (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2022)Artikkelissa tarkastelemme sukupuolistunutta väkivaltaa aineenopettajaopiskelijoiden koulukokemusten näkökulmasta. Merkittävä määrä nuorista altistuu väkivallan ja häirinnän eri muodoille. Kouluterveyskyselyjen mukaan ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ilmiölähtöisestä opetuksesta
Karppela, Martti (2018)Karppela, Martti. 2018 Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ilmiölähtöisestä opetuksesta. Kasvatustieteen pro-gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksen tarkoituksena oli ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.