dc.contributor.advisor | Kepler-Uotinen, Kaili | |
dc.contributor.advisor | Mäntylä, Terhi | |
dc.contributor.author | Valjakka, Saara | |
dc.contributor.author | Ilvesaro, Anni | |
dc.date.accessioned | 2023-03-21T06:40:46Z | |
dc.date.available | 2023-03-21T06:40:46Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86052 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia ajatuksia 6.- ja 8.- luokkalaisilla on seksuaalisesta häirinnästä. Tavoitteena oli selvittää, miten oppilaat määrittelevät seksuaalisen häirinnän, missä paikoissa seksuaalista häirintää voi heidän mielestään kohdata, miten seksuaaliseen häirintään voi puuttua ja minkälaisia huolia oppilailla on seksuaalisen häirintään liittyen.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä keväällä 2023. Tutkimukseen osallistui yksi kuudesluokka ja yksi kahdeksasluokka kahdesta eteläsuomalaisesta koulusta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 34 oppilasta,
joista 17 oli kuudesluokkalaisia ja 17 kahdeksasluokkalaisia. Tutkimuksen aineisto kerättiin esseen muodossa ja aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulosten mukaan useimmat tutkimukseen osallistuneista pitävät yleisimpinä seksuaalisen häirinnän ilmenemismuotoina sopimattomien kuvien näyttämistä sekä koskemista. Oppilaiden mielestä seksuaalista häirintää voi kohdata melkein missä paikassa tahansa, mutta yleisimpinä paikkoina pidettiin koulua ja julkisia paikkoja. Useimmat oppilaista kertoisivat seksuaalisen
häirinnän kohtaamisesta joko luotettavalle aikuiselle, opettajalle tai poliisille.
Oppilaiden vastauksissa ilmeni myös paljon seksuaaliseen häirintään liittyviä huoliajatuksia. Oppilaat ymmärtävät seksuaalista häirintää voivan tapahtua kenelle tahansa iästä ja sukupuolesta riippumatta. Lisäksi useimmat oppilaista tiedostavat seksuaalisen häirinnän olevan väärin ja vakavasti otettava ilmiö, mutta osa vastaajista esitti huolen siitä, että ilmiötä ei oteta tarpeeksi vakavasti. | fi |
dc.format.extent | 74 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | “Sitä ei voi itse valita joutuuko kohteeksi vai ei” : 6.- ja 8.-luokkalaisten ajatuksia seksuaalisesta häirinnästä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202303212202 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | seksuaalinen häirintä | |
dc.subject.yso | seksuaalioikeudet | |
dc.subject.yso | seksuaalisuus | |
dc.subject.yso | seksuaalinen kehitys | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |