“Sitä ei voi itse valita joutuuko kohteeksi vai ei” : 6.- ja 8.-luokkalaisten ajatuksia seksuaalisesta häirinnästä
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia ajatuksia 6.- ja 8.- luokkalaisilla on seksuaalisesta häirinnästä. Tavoitteena oli selvittää, miten oppilaat määrittelevät seksuaalisen häirinnän, missä paikoissa seksuaalista häirintää voi heidän mielestään kohdata, miten seksuaaliseen häirintään voi puuttua ja minkälaisia huolia oppilailla on seksuaalisen häirintään liittyen.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä keväällä 2023. Tutkimukseen osallistui yksi kuudesluokka ja yksi kahdeksasluokka kahdesta eteläsuomalaisesta koulusta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 34 oppilasta,
joista 17 oli kuudesluokkalaisia ja 17 kahdeksasluokkalaisia. Tutkimuksen aineisto kerättiin esseen muodossa ja aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulosten mukaan useimmat tutkimukseen osallistuneista pitävät yleisimpinä seksuaalisen häirinnän ilmenemismuotoina sopimattomien kuvien näyttämistä sekä koskemista. Oppilaiden mielestä seksuaalista häirintää voi kohdata melkein missä paikassa tahansa, mutta yleisimpinä paikkoina pidettiin koulua ja julkisia paikkoja. Useimmat oppilaista kertoisivat seksuaalisen
häirinnän kohtaamisesta joko luotettavalle aikuiselle, opettajalle tai poliisille.
Oppilaiden vastauksissa ilmeni myös paljon seksuaaliseen häirintään liittyviä huoliajatuksia. Oppilaat ymmärtävät seksuaalista häirintää voivan tapahtua kenelle tahansa iästä ja sukupuolesta riippumatta. Lisäksi useimmat oppilaista tiedostavat seksuaalisen häirinnän olevan väärin ja vakavasti otettava ilmiö, mutta osa vastaajista esitti huolen siitä, että ilmiötä ei oteta tarpeeksi vakavasti.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28136]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Lapsi on kokonaisuus ja seksuaalisuus osa häntä.” : varhaiskasvatusikäisten lasten seksuaalikasvatus varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkökulmasta.
Jernberg, Satu (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkemyksiä varhaiskasvatusikäisten lasten seksuaalikasvatuksesta. Tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkemyksiä ... -
Seksuaalista kaltoinkohtelua kokeneiden kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaisten nuorten seksuaalikäyttäytyminen ja median käyttö : kouluterveyskysely 2011
Reinikainen, Miska (2014)Miska Reinikainen (2014). Seksuaalista kaltoinkohtelua kokeneiden kahdeksas- ja yhdeksäs-luokkalaisten nuorten seksuaalikäyttäytyminen ja median käyttö. Kouluterveyskysely 2011. Terveystieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto, ... -
Perheen merkitys suomalaisten 9-luokkalaisten nuorten seksuaalikäyttäytymisessä
Mönttinen, Maria; Tuppurainen, Mari (2011)PERHEEN MERKITYS SUOMALAISTEN 9-LUOKKALAISTEN NUORTEN SEKSUAALIKÄYTTÄYTYMISESSÄ Mönttinen, Maria ja Tuppurainen, Mari Jyväskylän yliopisto, Liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta, terveystieteiden laitos, Terveyskas ... -
Varhaiskasvatusikäisten lasten seksuaalisuus ja seksuaalikasvatus varhaiskasvatuksen ammattilaisten sanoittamana
Hautsalo, Jasmin (2022)Varhaiskasvatusikäisten lasten seksuaalisuudesta ja seksuaalikasvatuksesta on tehty melko vähän tutkimusta sekä Suomessa että kansainvälisesti. Tämän tutkimuksen tavoitteena on syventää ymmärrystä varhaiskasvatusikäisten ... -
Psykososiaalinen seksuaalisuus & seksuaalisuuden moninaisuus kuudesluokkalaisten ajatuksissa
Hämäläinen, Elina; Koli, Lotta-Kaisa (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuudesluokkalaisten ajatuksia koskien psykososiaalista seksuaalisuutta sekä seksuaalisuuden moninaisuuden tunnistamista. Tutkimukseen osallistui 22 kuudesluokkalaista ja aineisto ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.