Juniorigolfareiden motivaatio ja viihtyminen golfharrastuksessa ja koululiikunnassa
Nieminen, R., & Nieminen, P. (2012). Juniorigolfareiden motivaatio ja viihtyminen golfharrastuksessa ja koululiikunnassa. Liikunta & Tiede, 40(6), 36-44. https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2012/lt612_tutkimusartikkelit_nieminen_lowres.pdf
Julkaistu sarjassa
Liikunta & TiedePäivämäärä
2012Tekijänoikeudet
© 2012 Liikuntatieteellinen Seura
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ja vertailla juniorigolfareiden motivaatiota ja viihtymistä golfharjoituksissa ja koululiikunnassa sekä etsiä motivaatiomuuttujia, jotka selittävät parhaiten viihtymistä golfharjoituksissa ja koululiikunnassa. Tutkimukseen osallistui 158, 12–18 vuoden ikäistä nuorta 31 eri golfseurasta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, jossa selviteltiin juniorigolfareiden viihtymistä sekä motivaatiota koetun autonomian, sosiaalisen yhteenkuuluvuuden, koetun pätevyyden sekä tehtävä- ja kilpailupainotteisen ilmaston osalta. Koetun pätevyyden mittaria lukuun ottamatta golfharjoitusten ja koululiikunnan motivaatiota tutkittiin omilla rinnakkaisilla mittareilla. Mittareiden sisäistä luotettavuutta osoittavat Cronbachin alfakertoimet olivat hyviä. Tulosten mukaan golfjunioreiden golfharrastukseen liittyvä motivaatio oli merkitsevästi korkeampi kuin koululiikunnan motivaatio. Kuitenkin myös koululiikunnan motivaatiota voidaan pitää hyvänä lukuun ottamatta alhaiseksi koettua autonomiaa. Autonomia osoittautui kuitenkin tärkeäksi motivaatiotekijäksi, joka oli voimakkaassa positiivisessa yhteydessä kaikkiin muihin koululiikunnan motivaatiomuuttujiin sekä viihtymiseen. Pojat kokivat sekä golfin että koululiikunnan motivaatioilmaston kilpailullisemmaksi kuin tytöt, jotka puolestaan kokivat koululiikunnassa sosiaalista yhteenkuuluvuutta enemmän kuin pojat. Golfjuniorit viihtyivät hyvin koululiikunnassa ja varsinkin golfharrastuksessa. Viihtymistä golfharrastuksessa ja koululiikunnassa selittivät parhaiten tehtäväilmasto ja sosiaalinen yhteenkuuluvuus. Näiden lisäksi koululiikunnassa viihtymistä selittivät myös koettu pätevyys ja autonomia. Tutkimustulosten perusteella valmentajien ja varsinkin liikunnanopettajien tulisi suosia tehtäväpainotteista ilmastoa ja käyttää työtapoja, jotka edistävät oppilaiden yhteistyötä, mahdollistavat onnistumisen kokemukset ja ottavat oppilaat mukaan päätöksentekoon lisätäkseen oppilaiden viihtymistä. Koululiikunnan motivaatiotekijöiden korrelatiiviset yhteydet golfin motivaatiotekijöihin haastavat tulevat tutkijat selvittelemään liikuntamotivaatiota eri konteksteissa sekä motivaation mahdollista siirtymistä liikuntakontekstista toiseen.
...
The aim of this study was to investigate and compare juniorgolfers’ motivation and enjoyment in golf and in school physical education (PE). In addition the combinations of motivational factors which best predicted enjoyment in golf and in PE were analyzed. The participants were 158, 12–18 -year old juniorgolfers representing 31 golf clubs in different parts of Finland. The data were collected by using a questionnaire in which juniorgolfers’ perceived autonomy, social relatedness, physical competence, task involving climate and ego involving climate were measured. Except for physical competence, which was measured in general, the other motivational factors in golf and PE were investigated by using parallel measurements. The internal consistencies of the scales were good. The level of junior golfers’ motivation in golf was much higher than in physical education even though the motivation in PE was also relative high for all factors except perceived autonomy. However autonomy seems to be an important factor in PE because it was strongly related to all other motivational factors and to enjoyment. The boys perceived the motivational climate in golf and PE to be higher in ego involvement than did the girls. The girls perceived social relatedness higher in PE than did the boys. Junior golfers enjoyed PE and especially enjoyed golf. Regression analyses showed that task involving climate and social relatedness emerged as the best predictors of enjoyment both in golf and in PE. In addition, perceived competence and autonomy predicted enjoyment in PE. The results stress the importance for PE teachers and coaches to promote task-involving climates, social relatedness, competency and autonomy, especially to enhance adolescents’ enjoyment in PE. The correlations between motivational factors in golf and in PE challenge further research to investigate the ways in which these factors interact between PE and a leisure-time sport.
...
Julkaisija
Liikuntatieteellinen SeuraISSN Hae Julkaisufoorumista
0358-7010Asiasanat
Alkuperäislähde
https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2012/lt612_tutkimusartikkelit_nieminen_lowres.pdfJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/22226781
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Liikuntatieteiden tiedekunta [3164]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liikunnasta läksyjä : miksi ei?
Kääpä, Mari (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry, 2022)"Eihän liikunnasta voi olla läksyjä!" on yleinen aikuisten kommentti liikuntaläksyihin, kun taas "Miksi ei?" vastasivat yläkouluikäiset tytöt tiedustellessani heidän mielipidettään liikunnallisista kotitehtävistä eli ... -
Juniorigolfareiden viihtymisen ja motivaation vertailua golfharrastuksessa ja koululiikunnassa
Nieminen, Reetu (2012)TIIVISTELMÄ Nieminen, R. 2012. Juniorigolfareiden viihtymisen ja motivaation vertailua golfharrastuksessa ja koululiikunnassa. Jyväskylän yliopisto. Liikuntatieteiden laitos. Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma. 100 ... -
ADHD-diagnosoitujen yläkoululaisten minäpystyvyys koululiikunnassa
Kauppila, Anni; Ahoniemi, Jenni (2023)Tämän pro gradu -tutkimuksen tavoitteena on kuvata ADHD-diagnosoitujen yläkoululaisten minäpystyvyyttä koululiikunnassa. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on analysoida ADHD-diagnosoitujen yläkoululaisten minäpystyvyyteen ... -
Assessing travel time-based accessibility to outdoor ice skating fields for children in Helsinki during the COVID-19 pandemic
van der Lijn, Charlotte; Nurmi, Marisofia; Hasanen, Elina; Pyykönen, Janne; Salmi, Lotta; Salmikangas, Anna-Katriina; Vehkakoski, Kirsi; Virmasalo, Ilkka; Toivonen, Tuuli; Muukkonen, Petteri (Suomen maantieteellinen seura, 2022)Informal sport is central to Finnish children’s leisure and physical activity time. This paper aims to build a better understanding of the travel time-based accessibility to informal sports facilities, specifically to ice ... -
Yläkoululaisten kokemuksia liikunnanopetuksen tavoitteista ja niiden eroavaisuuksista oppilasryhmissä
Joensuu, Hanna (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää 7.- ja 9. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia liikunnanopetuksen tavoitteiden tärkeydestä. Lisäksi tarkoituksena oli tarkastella eroja fyysisen aktiivisuuden, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.