Yläkoululaisten kokemuksia liikunnanopetuksen tavoitteista ja niiden eroavaisuuksista oppilasryhmissä

Abstract
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää 7.- ja 9. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia liikunnanopetuksen tavoitteiden tärkeydestä. Lisäksi tarkoituksena oli tarkastella eroja fyysisen aktiivisuuden, urheiluseurassa harrastamisen, koetun liikunnallisen pätevyyden ja liikunnan arvosanan mukaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös liikunnanopetuksen tavoitteiden tärkeyttä vähän liikkuvien, urheiluseuratoiminnan ulkopuolella olevien, heikon liikunnallisen pätevyyden kokeneiden ja heikon liikunnan arvosanan saaneiden nuorten näkökulmasta. Tutkimuksen aineisto koostui ”Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa 2018 (LIITU)” -tutkimuksen osa-aineistosta (n=1120). Kyselyyn vastanneet nuoret olivat 7.-ja 9. -luokkalaisia poikia ja tyttöjä. Tutkimuksessa käytettiin sovellettua Koululiikunnan pedagogiset ulottuvuudet- mittaria liikunnanopetuksen tavoitteiden tarkastelussa. Lisäksi fyysistä aktiivisuutta tarkastelin liikkumisen useudella ja koettua liikunnallista pätevyyttä väittämällä ”olen hyvä liikunnassa”. Tilastollisina analyysimenetelminä käytettiin suoria jakaumia, ristiintaulukointia ja khiin neliötestiä. Tutkimuksen tulosten mukaan tytöt pitivät liikunnanopetuksen tavoitteita tilastollisesti merkitsevästi yleisemmin tärkeämpinä kuin pojat luokkatasosta riippumatta. Luokkatasojen välisessä tarkastelussa ei löytynyt niin merkitseviä eroja tavoitteiden tärkeyden kokemisessa. Liikunnanopetuksen tavoitteiden tärkeimmät merkitykset olivat nuorilla yleisesti ottaen samanlaisia ryhmästä riippumatta. Tärkeimpinä tekijöinä liikunnanopetuksessa koettiin hauskuus, terveyden edistäminen ja hyvä ilmapiiri. Vähemmän tärkeiksi koettiin hikoileminen, hengästyminen ja kuntotestien merkitys. Tutkimukseni antaa kuvailevaa tietoa liikunnanopetuksen tavoitteiden tärkeydestä. Liikunnanopetuksen ryhmät koostuvat hyvin erilaisista nuorista, joilla kaikilla on omat arvot, asenteet, taustat ja kiinnostuksen kohteet. Tutkimus laajensi näkemystä erilaisten oppilaiden liikunnanopetuksen tavoitteille annetuista merkityksistä. Tulosten pohjalta voidaan paremmin kohdentaa liikunnanopetuksen tavoitteita ja toimia erilaisten oppilaiden tarpeiden mukaisesti. Tietoa tarvitaan, jotta jokainen oppilas olisi askeleen lähempänä liikunnallisen elämäntavan omaksumista.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2021
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105263203Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share