Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorNieminen, Reetu
dc.contributor.authorNieminen, Pipsa
dc.date.accessioned2023-03-10T13:58:17Z
dc.date.available2023-03-10T13:58:17Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationNieminen, R., & Nieminen, P. (2012). Juniorigolfareiden motivaatio ja viihtyminen golfharrastuksessa ja koululiikunnassa. <i>Liikunta & Tiede</i>, <i>40</i>(6), 36-44. <a href="https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2012/lt612_tutkimusartikkelit_nieminen_lowres.pdf" target="_blank">https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2012/lt612_tutkimusartikkelit_nieminen_lowres.pdf</a>
dc.identifier.otherCONVID_22226781
dc.identifier.otherTUTKAID_55025
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85964
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ja vertailla juniorigolfareiden motivaatiota ja viihtymistä golfharjoituksissa ja koululiikunnassa sekä etsiä motivaatiomuuttujia, jotka selittävät parhaiten viihtymistä golfharjoituksissa ja koululiikunnassa. Tutkimukseen osallistui 158, 12–18 vuoden ikäistä nuorta 31 eri golfseurasta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, jossa selviteltiin juniorigolfareiden viihtymistä sekä motivaatiota koetun autonomian, sosiaalisen yhteenkuuluvuuden, koetun pätevyyden sekä tehtävä- ja kilpailupainotteisen ilmaston osalta. Koetun pätevyyden mittaria lukuun ottamatta golfharjoitusten ja koululiikunnan motivaatiota tutkittiin omilla rinnakkaisilla mittareilla. Mittareiden sisäistä luotettavuutta osoittavat Cronbachin alfakertoimet olivat hyviä. Tulosten mukaan golfjunioreiden golfharrastukseen liittyvä motivaatio oli merkitsevästi korkeampi kuin koululiikunnan motivaatio. Kuitenkin myös koululiikunnan motivaatiota voidaan pitää hyvänä lukuun ottamatta alhaiseksi koettua autonomiaa. Autonomia osoittautui kuitenkin tärkeäksi motivaatiotekijäksi, joka oli voimakkaassa positiivisessa yhteydessä kaikkiin muihin koululiikunnan motivaatiomuuttujiin sekä viihtymiseen. Pojat kokivat sekä golfin että koululiikunnan motivaatioilmaston kilpailullisemmaksi kuin tytöt, jotka puolestaan kokivat koululiikunnassa sosiaalista yhteenkuuluvuutta enemmän kuin pojat. Golfjuniorit viihtyivät hyvin koululiikunnassa ja varsinkin golfharrastuksessa. Viihtymistä golfharrastuksessa ja koululiikunnassa selittivät parhaiten tehtäväilmasto ja sosiaalinen yhteenkuuluvuus. Näiden lisäksi koululiikunnassa viihtymistä selittivät myös koettu pätevyys ja autonomia. Tutkimustulosten perusteella valmentajien ja varsinkin liikunnanopettajien tulisi suosia tehtäväpainotteista ilmastoa ja käyttää työtapoja, jotka edistävät oppilaiden yhteistyötä, mahdollistavat onnistumisen kokemukset ja ottavat oppilaat mukaan päätöksentekoon lisätäkseen oppilaiden viihtymistä. Koululiikunnan motivaatiotekijöiden korrelatiiviset yhteydet golfin motivaatiotekijöihin haastavat tulevat tutkijat selvittelemään liikuntamotivaatiota eri konteksteissa sekä motivaation mahdollista siirtymistä liikuntakontekstista toiseen.fi
dc.description.abstractThe aim of this study was to investigate and compare juniorgolfers’ motivation and enjoyment in golf and in school physical education (PE). In addition the combinations of motivational factors which best predicted enjoyment in golf and in PE were analyzed. The participants were 158, 12–18 -year old juniorgolfers representing 31 golf clubs in different parts of Finland. The data were collected by using a questionnaire in which juniorgolfers’ perceived autonomy, social relatedness, physical competence, task involving climate and ego involving climate were measured. Except for physical competence, which was measured in general, the other motivational factors in golf and PE were investigated by using parallel measurements. The internal consistencies of the scales were good. The level of junior golfers’ motivation in golf was much higher than in physical education even though the motivation in PE was also relative high for all factors except perceived autonomy. However autonomy seems to be an important factor in PE because it was strongly related to all other motivational factors and to enjoyment. The boys perceived the motivational climate in golf and PE to be higher in ego involvement than did the girls. The girls perceived social relatedness higher in PE than did the boys. Junior golfers enjoyed PE and especially enjoyed golf. Regression analyses showed that task involving climate and social relatedness emerged as the best predictors of enjoyment both in golf and in PE. In addition, perceived competence and autonomy predicted enjoyment in PE. The results stress the importance for PE teachers and coaches to promote task-involving climates, social relatedness, competency and autonomy, especially to enhance adolescents’ enjoyment in PE. The correlations between motivational factors in golf and in PE challenge further research to investigate the ways in which these factors interact between PE and a leisure-time sport.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherLiikuntatieteellinen Seura
dc.relation.ispartofseriesLiikunta & Tiede
dc.relation.urihttps://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2012/lt612_tutkimusartikkelit_nieminen_lowres.pdf
dc.rightsIn Copyright
dc.titleJuniorigolfareiden motivaatio ja viihtyminen golfharrastuksessa ja koululiikunnassa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202303102119
dc.contributor.laitosLiikuntakasvatuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Sport Sciencesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange36-44
dc.relation.issn0358-7010
dc.relation.numberinseries6
dc.relation.volume40
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2012 Liikuntatieteellinen Seura
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoliikuntaharrastus
dc.subject.ysoautonomia
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysoliikuntakasvatus
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysovapaa-ajantoiminnat
dc.subject.ysominäpystyvyys
dc.subject.ysogolf
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13035
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9165
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4734
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15764
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11617
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6939
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p39320
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13638
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15765
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright