Akateemisen saksan kielen rooli suomalaisopiskelijoiden näkökulmasta
Ylönen, S., & Vainio, V. (2009). Akateemisen saksan kielen rooli suomalaisopiskelijoiden näkökulmasta. In J. Kalliokoski, T. Nikko, S. Pyhäniemi, & S. Shore (Eds.), Puheen ja kirjoituksen moninaisuus = Variationsrikedom i tal och skrift = The diversity of speech and writing (pp. 209-227). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja, 67. https://journal.fi/afinlavk/article/view/60015
Date
2009Copyright
© Kirjoittajat & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2009
In most academic disciplines nowadays, German plays only a minor role in academic publishing. On the other hand, academic mobility has increased and Germany is the most popular target country for Finnish students. For any successful academic exchange with German-speaking countries, a sound competence in German is a major advantage. To explore students’ opinions about multilingualism and the role of German, an online-survey amongst 20400 students, with 3516 respondents (17,3 %), was conducted in 2008. The main emphasis was on language skills needed for studying in Finland and German-speaking countries, on possible culture-bound practices and on students’ self-evaluation of oral skills in German. The results show that German is still the second most important foreign language in Finland although it plays only a minor role at Finnish universities. In addition, oral skills are more emphasised at universities in German-speaking countries, which indicates a clear need for oral German language training.
...


Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistysParent publication ISBN
978-951-9388-55-7Is part of publication
Puheen ja kirjoituksen moninaisuus = Variationsrikedom i tal och skrift = The diversity of speech and writingISSN Search the Publication Forum
0781-0318Keywords
Original source
https://journal.fi/afinlavk/article/view/60015Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/18869279
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Da. Eto vopros! : prosodic development of Finnish students' read-aloud Russian during study in Russia
Ullakonoja, Riikka (University of Jyväskylä, 2011) -
Upper secondary school students' perceptions of using mobile phone applications in the formal assessment of speaking skills
Jääskeläinen, Katja (2020)Tutkimuksen aiheena on lukion oppilaiden käsitykset älypuhelinsovellusten käytöstä englannin suullisen kielitaidon arvioinnissa. Suullinen kielitaito, sen arviointi ja mobiilioppiminen (Mobile assisted language learning, ... -
Universitäten zwischen Mehrsprachigkeit und „international English“ : Sprachideologien und Einstellungen des Personals finnischer Universitäten zu Mehrsprachigkeit und Deutsch
Ylönen, Sabine; Heimonen, Emmi (Division of Germanic Languages, Literatures and Linguistics der Universität Alberta, 2017)In Finnland wird Mehrsprachigkeit traditionell geschätzt. Im Zeitalter von Globalisierung und Internationalisierung mit Englisch als Lingua franca muss man sich jedoch auch fragen, welchen Wert andere Sprachen als Englisch ... -
"Puhuminen, no emmä tiiä oonko mä siinä hyvä, mutta kyllä mä siitä ihan tykkään" : språkstudenters uppfattningar om och upplevelser av sin muntliga språkfärdighet och muntlig kommunikation på svenska och tyska
Ilomäki, Sonja (2015)Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että suullisten taitojen harjoittelua ei usein huomioida tarpeeksi koulussa. Painotus riippuu usein opettajasta. Siksi opiskelijoilla voikin olla hyvin erilaiset suulliset taidot ...