Luokanopettajien käsityksiä ajankohtaisesta mediakasvatuksesta perusopetuksessa
dc.contributor.advisor | Isosomppi, Leena | |
dc.contributor.author | Henriksson, Rita | |
dc.contributor.author | Kallio-Kangas, Henna | |
dc.date.accessioned | 2023-03-07T06:31:00Z | |
dc.date.available | 2023-03-07T06:31:00Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85787 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä ajankohtaisesta mediakasvatuksesta perusopetuksessa alakoulun kontekstissa. Tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien käsityksiä mediakasvatuksen sisällöistä sekä luokanopettajan toiminnasta ajanmukaisena mediakasvattajana. Maailmanlaajuinen koronapandemia ja käynnissä oleva Ukrainan sota johdattelivat tarkastelemaan ilmiötä ajankohtaisuuden näkökulmasta. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2022 haastattelemalla seitsemää luokanopettajaa. Joustavasti teemoitelluissa haastatteluissa kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti fenomenografisella, vaiheittaisella analyysimenetelmällä hyödyntäen tutkijatriangulaatiota. Tutkimus toteutettiin laadullista, fenomenografista lähestymistapaa noudattaen. Tutkimustulosten mukaan luokanluokanopettajien käsitykset ajankohtaisesta mediakasvatuksesta jakaantuivat viiteen kategoriaan. Ajankohtaisia mediakasvatuksen sisältöjä ovat mediakriittisyys, tulevaisuuden taidot ja ympäröivän yhteiskunnan ilmiöt oppilaiden arjessa. Luokanopettajan mediakasvattajana toimimisessa merkityksellistä on opettajan mediatiedon ja – taidon ajantasaisuus sekä yhteistyö. Tutkimustulosten mukaan luokanopettajat suhtautuvat vastuuntuntoisesti mediakasvatukseen ja ovat hyvin tietoisia siihen kuuluvista sisällöistä. Lisäksi he huomioivat opetuksessa monipuolisia työskentelytapoja, ajankohtaisia yhteiskunnallisia ilmiöitä ja oppilaiden vapaa-ajan mediakokemuksia. | fi |
dc.format.extent | 95 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | mediakriittisyys | |
dc.title | Luokanopettajien käsityksiä ajankohtaisesta mediakasvatuksesta perusopetuksessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202303072044 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | monilukutaito | |
dc.subject.yso | mediataidot | |
dc.subject.yso | fenomenografia | |
dc.subject.yso | mediakasvatus | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | medialukutaito | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 |
Aineistoon kuuluvat tiedostot
Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin
-
Pro gradu -tutkielmat [28174]