dc.contributor.author | Kantele, Pauliina | |
dc.contributor.author | Vehkakoski, Tanja | |
dc.date.accessioned | 2023-02-23T13:21:44Z | |
dc.date.available | 2023-02-23T13:21:44Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Kantele, P., & Vehkakoski, T. (2023). Moniammatillisen yhteistyön kirjaaminen ja yhteistyötahojen asemointi esi- ja perusopetuksessa laadituissa oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa. <i>Kasvatus</i>, <i>54</i>(1), 5-19. <a href="https://doi.org/10.33348/kvt.127164" target="_blank">https://doi.org/10.33348/kvt.127164</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_176988670 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85620 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten moniammatilliset yhteistyötahot asemoidaan esi- ja perusopetuksessa laadituissa oppimisen ja koulunkäynnin tuen asiakirjoissa. Tutkimusaineisto koostui 114 oppimissuunnitelmasta ja henkilökohtaisesta opetuksen järjestämistä koskevasta suunnitelmasta (HOJKS), jotka analysoitiin diskurssianalyyttisesti. Tutkimustulokset osoittivat, että yhteistyötahot asemoitiin asiakirjoissa viiteen eri positioon: äänetön läsnäolija, täydentävä tuentarjoaja, asiantuntija, auktoriteetti ja kumppani. Moniammatillisen yhteistyön kirjaaminen vaihteli pedagogisissa asiakirjoissa, eivätkä yhteistyötahojen vastuiden kirjaamiselle valtakunnallisissa opetussuunnitelmissa määritellyt tavoitteet täyttyneet kaikissa asiakirjoissa. Asiakirjojen laadun varmistamiseksi varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen opettajien tietoisuutta asiakirjojen hyödyistä ja vaikuttavista kirjaamisen tavoista olisi lisättävä. Lisäksi kirjaamista raamittavien lomakepohjien olisi hyvä ohjata opettajia yhteistyötahojen vastuunjaon sekä tuen tarjoamiseen ja pedagogisiin ratkaisuihin liittyvien sopimusten yksityiskohtaiseen kirjaamiseen. | fi |
dc.description.abstract | This study aims at examining the positioning of various specialists in the learning and school attendance documents drawn up from pre-primary and basic education. The research data consisted of learning plans and individual education plans (IEP) (N=114) which were analysed through discourse analysis. The specialists were positioned into five different positions: voiceless attendees, complementary support providers, experts, authorities and partners. The practices of documenting multiprofessional collaboration were varied, and the documents did not always follow the principles or goals of documentation defined in the national curricula. To improve the quality of the documents, it is necessary to increase teachers’ awareness of the benefits of documentation and efficient ways of documenting. In addition, the forms of the learning plans and IEPs should lead teachers into documenting, as much in detail as possible, the responsibilities of the team members of multiprofessional collaboration as well as the agreements on the support and pedagogical solutions. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen kasvatustieteellinen seura; Koulutuksen tutkimuslaitos | |
dc.relation.ispartofseries | Kasvatus | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | asemointi | |
dc.subject.other | dokumentaatio | |
dc.subject.other | moniammatillinen yhteistyö | |
dc.subject.other | oppimisen ja koulunkäynnin tuki | |
dc.subject.other | oppimissuunnitelma | |
dc.subject.other | IEP | |
dc.subject.other | support for learning and school attendance | |
dc.subject.other | learning plan | |
dc.subject.other | multiprofessional collaboration | |
dc.title | Moniammatillisen yhteistyön kirjaaminen ja yhteistyötahojen asemointi esi- ja perusopetuksessa laadituissa oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa | |
dc.type | research article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202302231884 | |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 5-19 | |
dc.relation.issn | 0022-927X | |
dc.relation.numberinseries | 1 | |
dc.relation.volume | 54 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat 2023 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | article | |
dc.subject.yso | moniammatillisuus | |
dc.subject.yso | asiakirjat | |
dc.subject.yso | HOJKS | |
dc.subject.yso | esiopetus | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.subject.yso | tukimuodot | |
dc.subject.yso | diskurssianalyysi | |
dc.subject.yso | viranomaisyhteistyö | |
dc.subject.yso | dokumentointi | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p943 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2325 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p22091 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p20272 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p19327 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1758 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7829 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p25603 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p16361 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.rights.accessrights | | |
dc.relation.doi | 10.33348/kvt.127164 | |
dc.type.okm | A1 | |