Pelillistäminen oppimisen ja opetuksen tukena : systemaattinen kirjallisuuskartoitus
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Pelillistäminen on viime vuosikymmenyksen aikana suosioon noussut ilmiö,
jota on käytetty monissa eri tarkoituksissa, kuten liiketoiminnassa, kaupankäynnissä, terveydenhuollossa ja opetuksessa. Pelillistäminen nähdään usein ratkaisuna motivaation ja työ-
panoksen puuttumiseen, ja sitä on etenkin opetuksessa käytetty lisäämään oppimishalua ja
motivaatiota. Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään miten pelillistämistä on tutkittu ja
onko se nähty hyödylliseksi oppimismenetelmäksi.
Tutkimuksessa suoritettiin systemaattinen kirjallisuuskartoitus, jossa tutkittiin satunnaisia
vertailukokeita, jotka käsittelevät pelillistämisen hyödyntämistä oppimisen ja opetuksen tukena. Systemaattisen kirjallisuuskartoituksen avulla pyrittiin saamaan tietoa siitä, mitä pelillistämisellä on opetettu, miten hyödyllinen pelillistäminen on oppimisessa ja miten pelillistetyt menetelmät on toteutettu.
Kartoitukseen päätyi aineiston seulonnan jälkeen 39 artikkelia, jotka avainsanoitettiin useiden eri tietojen mukaan. Pelillistämistä oli tutkimuksissa käytetty laajasti eri asioiden opetukseen, mutta terveysala oli selvästi yleisin käyttökohde, sillä 16 artikkelia käytti pelillistämistä terveysalan hoidoissa ja operaatioissa. Pelillistämisen vaikutus nähtiin ainakin jokseenkin positiiviseksi 33 artikkelissa, joista 18 näki pelillistämisellä olevan selkeästi positiivinen vaikutus oppimistuloksiin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Videopelit oppimisen tukena : opettajien ja peliavusteisen opetuksen asiantuntijoiden näkemyksiä
Niskanen, Patrick (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien ja peliavusteisen opetuksen asiantuntijoiden näkemyksiä videopelien merkityksestä kouluopetuksessa. Tarkastelun kohteena oli videopelien rooli kouluopetuksessa, ... -
"Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä" : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja
Hasu, Johanna (University of Jyväskylä, 2017)Music is a strong element of the empirical world of the young. Playing an instrument creates meanings, and it can help to feel and deal with emotions. Music itself is a source of immense joy and motivation for young ... -
"Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä." : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja
Hasu, Johanna (Niilo Mäki Instituutti, 2018) -
Pelillistäminen matematiikan oppimisen tukena : Mysteerikassin arvoitus
Sirén, Maarit (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää matematiikan ongelmanratkaisuun pelillinen oppimistilanne, missä hyödynnetään pelillistämisen elementtejä. Tutkimus on muodoltaan design-tutkimus. Tutkimus eteni kuuden syklin ... -
Exploring Gameful Motivation of Autonomous Learners
Vahlo, Jukka; Tuuri, Kai; Välisalo, Tanja (Frontiers Media SA, 2022)In this explorative study, we investigated motives of autonomous learners to participate in an online course, and how these motives are related to gameplay motivations, engagement in the course experience, and learning ...