Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLakanen, Antti-Jussi
dc.contributor.authorHänninen, Sauli
dc.date.accessioned2023-02-23T06:54:34Z
dc.date.available2023-02-23T06:54:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85592
dc.description.abstractPelillistäminen on viime vuosikymmenyksen aikana suosioon noussut ilmiö, jota on käytetty monissa eri tarkoituksissa, kuten liiketoiminnassa, kaupankäynnissä, terveydenhuollossa ja opetuksessa. Pelillistäminen nähdään usein ratkaisuna motivaation ja työ- panoksen puuttumiseen, ja sitä on etenkin opetuksessa käytetty lisäämään oppimishalua ja motivaatiota. Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään miten pelillistämistä on tutkittu ja onko se nähty hyödylliseksi oppimismenetelmäksi. Tutkimuksessa suoritettiin systemaattinen kirjallisuuskartoitus, jossa tutkittiin satunnaisia vertailukokeita, jotka käsittelevät pelillistämisen hyödyntämistä oppimisen ja opetuksen tukena. Systemaattisen kirjallisuuskartoituksen avulla pyrittiin saamaan tietoa siitä, mitä pelillistämisellä on opetettu, miten hyödyllinen pelillistäminen on oppimisessa ja miten pelillistetyt menetelmät on toteutettu. Kartoitukseen päätyi aineiston seulonnan jälkeen 39 artikkelia, jotka avainsanoitettiin useiden eri tietojen mukaan. Pelillistämistä oli tutkimuksissa käytetty laajasti eri asioiden opetukseen, mutta terveysala oli selvästi yleisin käyttökohde, sillä 16 artikkelia käytti pelillistämistä terveysalan hoidoissa ja operaatioissa. Pelillistämisen vaikutus nähtiin ainakin jokseenkin positiiviseksi 33 artikkelissa, joista 18 näki pelillistämisellä olevan selkeästi positiivinen vaikutus oppimistuloksiin.fi
dc.format.extent56
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othersystemaattinen kirjallisuuskartoitus
dc.titlePelillistäminen oppimisen ja opetuksen tukena : systemaattinen kirjallisuuskartoitus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202302231859
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysopelillistäminen
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysooppimistulokset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot