dc.contributor.advisor | Lakanen, Antti-Jussi | |
dc.contributor.author | Hänninen, Sauli | |
dc.date.accessioned | 2023-02-23T06:54:34Z | |
dc.date.available | 2023-02-23T06:54:34Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85592 | |
dc.description.abstract | Pelillistäminen on viime vuosikymmenyksen aikana suosioon noussut ilmiö,
jota on käytetty monissa eri tarkoituksissa, kuten liiketoiminnassa, kaupankäynnissä, terveydenhuollossa ja opetuksessa. Pelillistäminen nähdään usein ratkaisuna motivaation ja työ-
panoksen puuttumiseen, ja sitä on etenkin opetuksessa käytetty lisäämään oppimishalua ja
motivaatiota. Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään miten pelillistämistä on tutkittu ja
onko se nähty hyödylliseksi oppimismenetelmäksi.
Tutkimuksessa suoritettiin systemaattinen kirjallisuuskartoitus, jossa tutkittiin satunnaisia
vertailukokeita, jotka käsittelevät pelillistämisen hyödyntämistä oppimisen ja opetuksen tukena. Systemaattisen kirjallisuuskartoituksen avulla pyrittiin saamaan tietoa siitä, mitä pelillistämisellä on opetettu, miten hyödyllinen pelillistäminen on oppimisessa ja miten pelillistetyt menetelmät on toteutettu.
Kartoitukseen päätyi aineiston seulonnan jälkeen 39 artikkelia, jotka avainsanoitettiin useiden eri tietojen mukaan. Pelillistämistä oli tutkimuksissa käytetty laajasti eri asioiden opetukseen, mutta terveysala oli selvästi yleisin käyttökohde, sillä 16 artikkelia käytti pelillistämistä terveysalan hoidoissa ja operaatioissa. Pelillistämisen vaikutus nähtiin ainakin jokseenkin positiiviseksi 33 artikkelissa, joista 18 näki pelillistämisellä olevan selkeästi positiivinen vaikutus oppimistuloksiin. | fi |
dc.format.extent | 56 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | systemaattinen kirjallisuuskartoitus | |
dc.title | Pelillistäminen oppimisen ja opetuksen tukena : systemaattinen kirjallisuuskartoitus | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202302231859 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | pelillistäminen | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | oppimistulokset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |