”Meidän täytyis olla ajan hermolla” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä innovaatiokasvatuksesta
Tekijät
Päivämäärä
2022Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Varhaiskasvatus tunnistetaan ensimmäisenä osana lapsen koulupolkua.
Oppiminen ja sitä tukevat toimintatavat tulisi tästä syystä nähdä jatkumona esi- ja perusopetukseen. Muuttuvan maailman tarpeet ja sen vaatima uusi osaaminen
muokkaavat opetuksen ja oppimisen tapoja. Vastaukseksi tähän on ehdotettu
innovaatiokasvatusta. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, miten
varhaiskasvatuksen opettajat ymmärtävät innovaatiokasvatuksen ja minkälaisia
merkityksiä ja ilmenemismuotoja se saa varhaiskasvatuksen kontekstissa.
Tutkimus on toteutettu osana valtakunnallisen Innokas-verkoston
Innovaatiokasvatuksen rakennuspalikat -hanketta. Innovaatiokasvatuksessa
lapsi nähdään aktiivisena toimijana digitalisoituvan yhteiskunnan
toimintaympäristössä. Yksilön oppimista tuetaan toiminnallisin keinon
hyödyntäen laaja-alaista osaamista yli perinteisten sisältöalue rajojen.
Tutkimusote on laadullinen haastattelututkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin
seitsemältä (N=7) hankkeeseen osallistuneelta opettajalta puolistrukturoidulla
teemahaastattelulla. Haastattelut analysoitiin hyödyntämällä aineistolähtöistä
sisällönanalyysiä.
Varhaiskasvatuksen opettajat määrittivät innovaatiokasvatusta sekä
toimintakulttuurin, että toimintatapojen avulla. Yhteinen näkemys oli, että
innovaatiokasvatus on vahvasti Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden
(2022) tavoitteita tukevaa toimintaa. Innovaatiokasvatusta tukeviksi sekä
haastavaksi tekijöiksi nimettiin resurssit, rakenteet sekä henkilöstön omat
asenteet ja tunteet. Lapsen toimintaa kuvattiin muun muassa kehityksen ja
oppimisen sekä innovaatiokasvatuksen tuomien mahdollisuuksien kautta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29589]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Vessamatikkaa ja taidokkaita lapsia” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä matematiikasta ja matemaattisesta lahjakkuudesta
Ahokas, Mari (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä matematiikasta ja matemaattisesta lahjakkuudesta. Aihepiiriä on aikaisemmin tutkittu lähinnä koululaisilla, ja siten varhaiskasvatuksen ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien käsityksiä sairaaloiden varhaiskasvatuksen merkityksestä ja työn osa-alueista
Raatikainen, Emilia (2019)Tutkimuksessa tarkasteltiin sairaaloissa työskentelevien varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien käsityksiä oman työnsä merkityksestä. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin sairaaloiden varhaiskasvatuksessa ... -
Liikuntakasvatuksen toteuttaminen ja opettajien valmiudet varhaiskasvatuksen opettajien kertomana
Vainio, Juuli (2023)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat toteuttavat liikuntakasvatusta ja millaiset valmiudet heillä on toteuttaa liikuntakasvatusta varhaiskasvatuksessa. Näiden kahden teeman lisäksi ... -
Opettajan käsityksiä tulevaisuuden taidoista
Ahlström, Tea (2015) -
”Sä et pysty tekee sitä työtä niin hyvin kuin sä haluaisit tehdä” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä heidän työhyvinvoinnistaan
Laitinen, Meeri; Niemi, Pauliina (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä heidän työhyvinvointiaan edistävistä ja heikentävistä tekijöistä. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä varhaiskasvatuksen muuttuva tilanne ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.