dc.contributor.advisor | Raittila, Raija | |
dc.contributor.advisor | Korhonen, Tiina | |
dc.contributor.author | Saikkonen, Laura | |
dc.date.accessioned | 2023-02-22T09:33:59Z | |
dc.date.available | 2023-02-22T09:33:59Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85586 | |
dc.description.abstract | Varhaiskasvatus tunnistetaan ensimmäisenä osana lapsen koulupolkua.
Oppiminen ja sitä tukevat toimintatavat tulisi tästä syystä nähdä jatkumona esi- ja perusopetukseen. Muuttuvan maailman tarpeet ja sen vaatima uusi osaaminen
muokkaavat opetuksen ja oppimisen tapoja. Vastaukseksi tähän on ehdotettu
innovaatiokasvatusta. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, miten
varhaiskasvatuksen opettajat ymmärtävät innovaatiokasvatuksen ja minkälaisia
merkityksiä ja ilmenemismuotoja se saa varhaiskasvatuksen kontekstissa.
Tutkimus on toteutettu osana valtakunnallisen Innokas-verkoston
Innovaatiokasvatuksen rakennuspalikat -hanketta. Innovaatiokasvatuksessa
lapsi nähdään aktiivisena toimijana digitalisoituvan yhteiskunnan
toimintaympäristössä. Yksilön oppimista tuetaan toiminnallisin keinon
hyödyntäen laaja-alaista osaamista yli perinteisten sisältöalue rajojen.
Tutkimusote on laadullinen haastattelututkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin
seitsemältä (N=7) hankkeeseen osallistuneelta opettajalta puolistrukturoidulla
teemahaastattelulla. Haastattelut analysoitiin hyödyntämällä aineistolähtöistä
sisällönanalyysiä.
Varhaiskasvatuksen opettajat määrittivät innovaatiokasvatusta sekä
toimintakulttuurin, että toimintatapojen avulla. Yhteinen näkemys oli, että
innovaatiokasvatus on vahvasti Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden
(2022) tavoitteita tukevaa toimintaa. Innovaatiokasvatusta tukeviksi sekä
haastavaksi tekijöiksi nimettiin resurssit, rakenteet sekä henkilöstön omat
asenteet ja tunteet. Lapsen toimintaa kuvattiin muun muassa kehityksen ja
oppimisen sekä innovaatiokasvatuksen tuomien mahdollisuuksien kautta. | fi |
dc.format.extent | 74 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | innovaatiokasvatus | |
dc.subject.other | innovatiivinen toiminta | |
dc.subject.other | tulevaisuuden taidot | |
dc.title | ”Meidän täytyis olla ajan hermolla” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä innovaatiokasvatuksesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202302221845 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatuksen opettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema.. | fi |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation). | en |
dc.type.okm | G2 | |