Ruoan verkkokauppojen käyttöliittymämuutosten vaikutus kuluttajien ruokavalintojen terveellisyyteen
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli perehtyä ruoan verkkokauppoihin ja niiden mahdollisuuksiin edistää kuluttajien terveellisiä ruokavalintoja. Tarkemmin katsauksessa keskityttiin siihen, voidaanko ruoan verkkokauppojen käyttöliittymämuutoksilla vaikuttaa ruokavalintoihin. Lisäksi selvitettiin, minkälaiset käyttöliittymämuutokset edistävät terveellisiä ruokavalintoja. Ruoan verkkokauppojen määrä sekä niiden käyttö on lisääntynyt viimeisten vuosien aikana. Samaan aikaan väestön ruokailutottumukset ovat muuttuneet epäsuotuisammiksi. Tämän takia on tärkeää pohtia laaja-alaisesti keinoja, joilla voidaan parantaa ihmisten ravitsemustottumuksia. Kirjallisuuskatsauksen tiedonhaku toteutettiin kahteen terveysalan kansainväliseen tietokantaan. Nämä olivat Medline (Ovid) ja Cinahl (EBSCO). Määritetyllä hakulausekkeella saatiin tietokannoista yhteensä 44 hakutulosta. Tulosten seulonnan jälkeen kirjallisuuskatsaukseen päädyttiin valitsemaan lopulta seitsemän tutkimusta. Tutkimukset osoittivat, että ruoan verkkokauppojen käyttöliittymämuutoksilla voidaan vaikuttaa kuluttajien ruokavalintoihin. Lisäksi todettiin, että käyttöliittymämuutoksilla on mahdollisuus edistää kuluttajien terveellisiä ruokavalintoja. Tarkasteltuja käyttöliittymämuutoksia olivat vaihtojen tarjoaminen, oletusjärjestyksen muuttaminen, päätöksentekokehotteet, terveellisempien ruokabannerien ja ruokareseptien käyttö sekä tuuppaukset. Tulokset eivät kuitenkaan olleet täysin yksiselitteisiä. Kaikki muutokset eivät olleet yhteydessä terveellisempiin ruokavalintoihin. Lisäksi sama muutos toi eri tutkimuksissa eri lopputuloksia. Muutoksista vaihtojen tarjoamisella, oletusjärjestyksen muuttamisella, päätöksentekokehotteilla sekä terveellisempien ruokabannerien ja ruokareseptien käytöllä oli terveellisempiä ruokavalintoja lisäävä vaikutus. Kuitenkaan osassa tutkimuksista vaihtojen tarjoaminen ei ollut yhteydessä ruokavalintojen muutokseen. Tuuppausten ei todettu vaikuttavan ruokavalintoihin tai niiden terveellisyyteen. Digitaalisten ruokaympäristöjen, kuten ruoan verkkokauppojen, mahdollisesti lisääntyessä ja laajentuessa koskettamaan suurempaa osaa väestöstä on tärkeää pohtia niiden vaikutuksia terveyteen. Ruokailutottumuksia tulee parantaa väestötasolla, jotta epäterveellisten ruokailutottumusten haittavaikutuksilta voidaan välttyä. Tämän vuoksi myös ruoan verkkokauppojen toimintaa ja niiden potentiaalia edistää väestön ravitsemustottumuksia on kannattavaa tarkastella.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus ihmisten ostoimpulsiivisuuteen
Hietikko, Kim (2018)Tutkielmassani käsittelen verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutusta ihmisten ostoimpulsiivisuuteen. Tutkielma koostuu johdannosta, suosittelujärjestelmät sisältöluvusta, suosittelujärjestelmien vaikutuksesta ... -
Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus kuluttajan ostopäätökseen
Junkkarinen, Anni (2018)Nykypäivän kaupankäynti laajenee enenevissä määrin kivijalkaliikkeistä verkkokauppoihin. Verkko-ostaminen on kasvattanut suosiotaan suuresti ja mahdollistaa ostamisen ympäri maailman. Samaan aikaan verkkokauppojen ... -
Verkkokauppojen käytettävyyden ja visuaalisten ominaisuuksien vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen
Kalliokoski, Lauri (2023)Kilpailu verkkokauppojen välillä on tiukkaa, kun suurin osa kuluttajista ostaa tuotteitaan ja palveluitaan verkosta. Verkkokaupan menestykseen vaikuttaa moni tekijä, mutta yksi tärkeimmistä on käyttäjäkokemus, joka vaikuttaa ... -
Tekoälypohjaiset teknologiat verkkokauppojen markkinointiaktiviteeteissa
Siekkinen, Ella (2020)Tämä kirjallisuuskatsauksena toteutettu kandidaatintutkielma pyrkii vastaamaan kahteen tutkimusongelmaan: mitä tekoälypohjaisia teknologioita verkkokaupat käyttävät markkinoinnissa ja minkälaisiin markkinointiakt ... -
Vastuullinen kuluttaminen verkkokauppaympäristössä : haastattelututkimus nuorten kuluttajien vastuullisuudesta verkkokaupassa
Hyvönen, Oona (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä vastuullisuuden roolista kuluttajan ostopäätösprosessissa verkkokauppaympäristössä. Yhä useampi kuluttaja kokee ympäristöön liittyvät huolenaiheet tärkeiksi ja ajankohtaisiksi, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.